Nå er sak om stoppesteder for superbussen utsatt for tredje gang

Politikerne trenger mer tid på å bestemme seg.

Av Anette Hagen

Hvilke strekningtiltak er nødvendig for å ivareta superbussens fremkommelighet på Tiller og hvor bør holdeplassene ligge? Det er spørsmål politikerne i Trondheim ennå ikke ønsker å ta stilling til.

Under tirsdagens møte i formannskapet ble nemlig saken om løsninger for Metrobuss på Tiller utsatt for tredje gang.

-Det har kommet signaler fra politisk hold om at man har ønsket seg noe lenger tid til å sette seg inn i saken. Samtidig har man etterlyst noe mer informasjon knyttet til de forskjellige løsningene, forteller Inger Mari Eggen ved Rådmannens fagstab.

Ifølge Eggen jobbes det derfor nå med et tilleggsnotat til saken.

-Dette vil legges ved saken før den kommer opp til behandling neste gang. Mest sannsynlig vil den settes på sakskartet til formannskapsmøtet den 6. mars.

NY RUTESTRUKTUR: I august 2019 får Trondheim et helt nytt rutetilbud. Her fra prøvekjøring i Ila. (Foto: Miljøpakken)

Knutepunktet Tiller

Uansett hvilke løsninger politikerne til slutt lander på så vil Tiller være et trafikknutepunkt i den nye rutestrukturen til AtB. Dette ble fastlagt av både bystyret og fylkestinget på vårparten 2016.

På AtBs egen prioriteringsliste så er forøvrig knutepunktet på Tiller og de forskjellige fremkommelighetstiltakene i Sentervegen rangert som nummer 5 av 23 tiltak som må på plass før august 2019.

Det har blitt utredet flere alternative løsninger for Metrobuss på Tiller. I rådmannens forslag til vedtak har man gått inn for følgende:

  • Holdeplassene City Syd østre og City Syd vestre beholdes og oppgraderes til metrobusstasjoner
  • Plattformene i Sentervegen vil legges midt i gata
  • Kantstopp for metrobuss på 25 meter i tillegg til busslomme for andre busser med 40 meter lang plattform
  • Det iverksettes strekningtiltak i Østre Rosten som øker bussens fremkommelighet
  • Superbussen må få prioritet gjennom en kombinasjon av kollektivfelt og signalprioritering i Østre Rosten og kollektivfelt i deler av Sentervegen

Tiltakene vil ha en kostnadsramme på 18 millioner

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.