Skoleelever imponerte med “Hair”-inspirert musical

6. trinn ved Charlottenlund barneskole inviterte denne uken til musikalsk fyrverkeri i Charlottenlundhallen. Se bilder og video lenger ned.

Av Jan Vestre

Det var åttende år på rad at 6. trinn hadde satt opp egen musikal. Utgangspunktet for årets forestilling var rockemusikalen “Hair” fra 1967.

Bondegutten Claude fra Soknedal skal til Syria for å kjempe for fred. Før han drar ønsker han imidlertid å oppleve bylivet i Trondheim. Her møter han hippien Berger og vennegjengen hans som prøver å overbevise ham om at det ikke blir fred ved å bruke våpen.

-Tekster og innhold ble endret slik at budskapet skulle være mest mulig relevant for dagens barn og unge. Temaer som krig, flyktninger og miljøvern blir belyst på en dagsaktuell måte, forteller avdelingsleder ved Charlottenlund barneskole Iver Dragset.

NEI TIL KRIG: Årets elevmusikal ved Charlottenlund barneskole hadde krigen i Syria som et av temaene.

Dragset har sammen med avdelingsleder Stine Slind Aas ansvaret for det som er er blitt et fast kulturinnslag i bydelen.

-Foreldre og lokalt næringsliv har vært fantastiske og støttet opp om prosjektet hele veien. Uten denne støtten hadde det rett og slett ikke vært mulig å få til en produksjon av denne størrelsen, forteller Slind Aas.

Dragset forteller at hele 115 elever har vært involvert i forbindelse med årets forestilling.

-Det er mange ulike roller i en slik musikal, og arbeidet frem mot det ferdige produktet har skolen lagt opp som en elevbedrift. Alle på trinnet har vært engasjert i ulike grupper og arbeidsoppgaver, og hele produksjonen er et resultat av dette arbeidet.

CLAUDE FRA SOKNEDAL: Hippiegjengen til Berger (t.h.) prøver å overbevise Claude (t.v.) at flere våpen ikke er løsningen.

Slind Aas forteller at alle har vært like viktige for at prosjektet skulle bli vellykket.

-I tillegg til å ha ulike roller på scenen har elevene jobbet med sponsorer, laget kostymer, designet plakater og programblad, tilrettelagt for loddsalg og kiosk, oversatt enkelte sanger, laget danser og mye mer.

Både Dragset og Slind Aas forteller at prosjektet har vært med på å styrke samholdet på trinnet.

-Elevene har under en intensiv periode med øving og forestillinger fått vist seg fra en annen side enn det man vanligvis gjør i klasserom og i friminutt. Å være sammen om et slikt prosjekt har helt klart gjort noe med elevene og miljøet.



ANNONSE:

Legg igjen en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.