Spørreundersøkelsen ble gjennomført i mars og var på oppdrag fra Heimdal Gruppen AS i forbindelse selskapets planer for den gamle Adressa-tomta i Industriveien.
Tidligere administrerende direktør av Heimdal Eiendomsmegling, Tore Havdal, har fått jobben med å lede utbyggingsprosjektet. Han forteller dette om bakgrunnen for undersøkelsen.
-Kikker man nærmere på kartet over Heimdal ser man at det er snakk om et ganske stort område som i dag domineres av en stor og grå bygningskloss. Vi mener tomta har potensiale til å bli et fremtidsrettet sentrums- og bomiljø, og har i den sammenheng ønsket å få innspill fra befolkningen.
Som en slags oppsummering av det hele inviterte Heimdal Gruppen i helgen til åpen idédugnad i det gamle Adressa-bygget. Her kunne de som ønsket det få mer informasjon om planene, eller få snakke direkte med utbygger og arkitekter.
Innspill
-Jeg har stor sans for den måten Heimdal Gruppen her har valgt å jobbe på. Det at vi som faktisk bor i området kan få muligheten til å være med å påvirke fremtidige utbyggingsprosjekt synes jeg er flott.
Roger Thorvaldsen (56) var én av flere heimdalinger som hadde lagt turen innom idédugnaden. Thorvaldsen er oberstløytnant i Forsvaret og jobber til daglig med å drifte og sikre Forsvarets datasystemer.
56-åringen er egentlig født og oppvokst på Byåsen, men flyttet for ett år siden inn i Heimdal Stasjonsby sammen med kona. Han stortrives på Heimdal og mener stedet har det meste.
-For en som pendler mye til Oslo er det utrolig praktisk å kunne bo i et trafikknutepunkt som Heimdal. Selv om det har skjedd mye på utbyggingsfronten så synes jeg allikevel Heimdal har klart å bevare mye av sjarmen og småbypreget.
Tina Mortensen (37) er født og oppvokst på Heimdal og jobber i dag som frisør hos Klipperiet i Heimdal sentrum. Søndag hadde hun tatt med seg samboer Petter Aagaard (40) og parets sønn Theon på 2 år for å høre mer om planene til Heimdal Gruppen.
-Det er utrolig viktig at Heimdal ikke bare blir et sted folk bor, men også et sted man kan leve. I forbindelse med store utbyggingsprosjekt er det ofte snakk om skolekapasitet og slike ting. Jeg mener det er minst like viktig at man sørger for at det er nok parker, grøntområder og sosiale møteplasser, forteller Mortensen og får støtte fra samboeren.
Særpreg
-Så absolutt. Mister Heimdal stasjonsbypreget og de små nisjebutikkene vil mye av det som har gitt stedet særpreg være borte. Hvorfor dra til Heimdal for å handle hvis man kun finner de samme kjedebutikkene som på et hvilket som helst kjøpesenter?
Aagaard jobber som musiker og skuespiller og har deltatt i flere store oppsetninger på norske opera- og teaterscener. Selv om 40-åringen er vant med hovedstadens rike uteliv synes han Heimdal har kommet seg seg de siste årene.
-Det har etter hvert blitt en god del steder hvor det går an å stikke innom for et par pils etter jobb. Om det er noe Heimdal sentrum mangler så må det være flere kulturelle møteplasser og aktiviteter. I dag er det rimelig dødt.
DETTE VISTE UNDERSØKELSEN:
- Hvis Heimdalingene får velge, så foretrekkes det å handle på Tiller sentrum/City Syd (48%), men det er også mange som støtter det lokale sentrum(43%)
- Dagligvarehandel er den største grunnen til at folk reiser til Heimdal sentrum (84%) men også over halvparten benytter seg av serveringssteder(54%). Det er få som drar til sentrum for rekreasjon og kultur
- De fleste som bruker Heimdal sentrum(55%) kjører dit, men det er også mange som går (35%).
- De største sosiale aktørene er blant annet; Heimdal I.L, Kattem I.l, Heimdal musikkorps, og handelstanden/restaurantene/kaféene. Men det er lite diversitet i sosiale aktører utenom det organiserte.
- Stedene man liker knyttes til det særegne med Heimdal; god service, nisjebutikker, og gamle bygg
- Stedene man ikke liker knyttes til nye bygg, trafikk, mange grå flater, og bygg som forfaller.
- Resultatene viser at det som skal til for å skape et attraktivt sentrum er ’Bedre handlemuligheter’, ’Bedre/fler parker og rekreasjonsområder’ og ’Bedre/flere møtesteder’
- Respondentene mener det er viktigst at det tilrettelegges for fotgjengere(61%) i fremtiden.
- Par med barn’ ønsker godt kollektivtilbud (være uavhengig av bil), bo sosialt, i nærhet av grønne gode fellesarealer og med skjermet privat uteplass.
- Respondentene viser positiv holdning til utvikling (95%), men at det ønskes en annen retning enn i dag (45%)
Spørreundersøkelsen er gjennomført og tilrettelagt av LÉVA Urban Design og Norconsult på oppdrag fra Heimdal Gruppen AS. 399 personer svarte på undersøkelsen.