19.4 C
Trondheim
fredag, juni 5, 2020

/

-Hvordan man vil oppleve AtBs nye busstilbud kommer helt an på hvor i byen man bor

Bystyrepolitiker Kjetil Utne (H) har testet det nye kollektivtilbudet. Her er dommen.

Av Jan Vestre

Nye busser. Ny rutestruktur. Nytt billettsystem. Nye holdeplasser. Det har vært knyttet mye spenning rundt det nye kollektivtilbudet som trådte i kraft forrige lørdag.

Bystyrepolitiker Kjetil Utne (64) har denne uken busset byen rundt i tre hele dager. Målet har vært å teste samtlige av AtBs bussruter i løpet av 72 timer.

-Hvordan man vil oppleve det nye busstilbudet kommer helt an på hvor i byen man bor. Folk i Klæbu har nok en helt annen oppfatning av omleggingen enn det folk på for eksempel Tiller har.

Selv om Utne har vært kritisk til deler av metrobuss-prosjektet er han allikevel klar på at mye har blitt bedre etter omleggingen.

-Så absolutt. Nye bussruter på tvers av bydelene og ikke minst hyppigere avganger har gjort at mange har fått en mye enklere busshverdag.

Kjetil Utne (64) har denne uken testet alle bussrutene i byen. Her ombord rute 21 på vei til Trolla

Men ikke alt er blitt bedre.

-Mange er misfornøyd med at de nå må bytte buss. Selv om bussene i utgangspunktet skal korrespondere er det kun små forsinkelser som skal til for at man blir stående lenge å vente på neste buss.

AtB har i uken som har gått måttet stri med en rekke tekniske problem knyttet til informasjonskjermene og sanntidssystemet. Selv om Utne tror dette er oppstartproblemer som vil gå seg til etterhvert, er han imidlertid spent på fortsettelsen.

-Mye vil nok rette seg når busselskapene og publikum blir bedre kjent med de nye bussene og den nye brusstruktur. Det skal allikevel bli spennende å se om de greier å holde ruta når trafikken øker ved skolestart og høsten og vinteren kommer.

SLIK OPPSUMMERER KJETIL UTNE (64) DET NYE BUSSTILBUDET:

PLUSS

  • Mange nye bussruter på tvers av bydelene og innen bydelene.
  • Metrobuss med stor kapasitet, hyppige avganger og raskere transport
  • Hyggelige, positive sjåfører
  • Nye detaljer som lading av mobil og høyttaler som informerer blinde og svaksynte om hvilken buss som har ankommet holdeplassen
  • Fine elbusser og andre miljøvennlige busser

MINUS

  • Forsinkelser skaper manglende korrespondanse når man skal bytte buss
  • Mye nytt på en gang og behovet for bytte gjør eldre utrygge. Mange tørr ikke bruke bussen
  • Flere infomasjonsskjermer, billettterminaler og valideringsterminaler mangler
  • Mange holdeplasser er halvferdige
  • Metrobussen støyer når hastigheten stiger
  • Dette blir dyrt

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Siste saker:

2,957FølgereLik