1.7 C
Trondheim
lørdag, januar 18, 2020

/

– Elevbedrifter er med på å skape morgendagens gründere

Senterpartiets gruppeleder Marte Løvik vil ha større fokus på innovasjon og entreprenørskap i trondheimsskolen.

Jan Vestre

Er du en av de som elsker du sushi men som aldri fått helt dreisen på spisepinnene? Da kan fire skoleelever ved Markaplassen ungdomsskole ha funnet løsningen for deg.

Gjennom elevbedriften “EB 3D” har Kristian Hallan (14), Jostein Bostad (14), Daniel Andersen (14) og Aksel Draget (14) utviklet en innretning som skal gjøre det betydelig enklere å håndtere spisepinnene.

-Det er en såkalt “life hack”, altså en ting som skal gjøre hverdagen enklere for folk, forteller elevene og viser frem en firkantet og knalloransje “klype”.

-Du bare fester pinnen i hvert sitt spor på denne måten – og vips – så er det bare å sette i gang å spise, forklarer guttene mens de entusiastisk demonstrerer oppfinnelsen.

Klypa er ifølge elevene spesialtilpasset spisepinnene hos sushikjeden “Sabrura” og er produsert på skolens egen 3D-printer.

Skaperglede

En av de som har latt seg imponere av det unge entreprenørskapet på Vikåsen er tidligere leder av Oppvekstkomiteen og gruppeleder i Senterpartiet, Marte Løvik.

-Markaplassen har på en god måte vist hvordan man kan tilpasse undervisningsopplegget etter skolens egne rammebetingelser og forutsetninger. Lærerne har funnet måter å jobbe på som har stimulert elevenes kreativitet, skaperglede, sosiale ferdigheter og  samarbeidsevner.

TOMMEL OPP FOR ELEVBEDRIFTER: Markaplassen er en av flere ungdomsskoler i Trondheim som har tatt inn elevbedrifter som en del av undervisningen. Bak f.v.: Dag Rune Kvittem (lærer) og Marte Løvik (bystyrepolitiker) F.v.: Daniel Andersen (14), Jostein Bostad (14), Aksel Draget (14) og Kristian Hallan (14)

Løvik har i mange år brent for en mer praktisk tilrettelagt skole og skulle gjerne sett at flere skoler i Trondheim satte elevbedrift på timeplanen.

-Mange ungdommer bobler over av idéer og skaperglede. Dessverre mister mange gnisten da man ikke får utløp for kreativiteten i skolehverdagen. Senterpartiet mener det er viktig at det legges til rette for innovasjon og entreprenørskap gjennom hele skoleløpet og at alle får de samme mulighetene, forteller Løvik som mener elevbedrifter i så måte er et godt verktøy.

-Gjennom elevbedriften får ungdommen en liten smakebit på hva som venter etter endt utdannelse. Man ser at mye av det man lærer på skolen og som man kanskje tror man ikke vil få brukt for, faktisk er ganske nyttig å kunne. Elevbedrifter kan gjennom økt motivasjon hos den enkelte elev også være med på å redusere frafallet i den videregående skolen.

Elevbedrift

Undervisningsopplegget med elev- og ungdomsbedrifter ble introdusert på slutten av 90-tallet og er tilrettelagt elever ved 8. – 10. trinn og elever på videregående skole. De siste årene er det bare i Trondheim blitt etablert flere hundre elevbedrifter.

Ved Markaplassen skole er det elever i 8. trinn som har fått muligheten til å være med på å starte, drive og til slutt avvikle sin egen bedrift.

Dag Rune Kvittem har dette skoleåret vært veileder for i alt fire elevbedrifter. Han mener undervisningsopplegget har gitt mange gevinster både for skolen, den enkelte faglærer og ikke minst for elevene selv.

-Gjennom elevbedriftene får ungdommen testet seg selv i “settinger” man ellers ikke ville hatt muligheten til. Man lærer mye om hvordan man kan bruke det man har lært på skolen på en praktisk måte. Ved Markaplassen har vi lagt stor vekt på å implementere elevbedriften i flest mulig fag.

Bystyrerepresentant Marte Løvik (Sp) er imponert over entreprenørskapet ved Markaplassen skole. Her i samtale med guttene bak elevbedriften “”EB 3D”

Kvittem forteller at det er viktig at elevene i størst mulig grad får styre ting selv.

-Min oppgave som lærer blir å tilrettelegge og veilede elevene. Da ungdommen selv må bli enige om ansvarsfordeling og fremdrift i prosjektet, så lærer de samtidig mye om konflikthåndtering og viktigheten av å ha et godt samarbeid.

De fire elevene bak “EB 3D” forteller at arbeidet med elevbedriften har gitt mersmak.

-Noe av det viktigste vi lærte var det å ha tro på seg selv. Vi opplevde også at vi ble tatt på alvor av både medelever og skolens lærere noe som var en veldig positiv opplevelse. Å drive egen bedrift er egentlig ganske kult, avslutter guttene.

Siste saker:

2,833FølgereLik