19.4 C
Trondheim
fredag, juni 5, 2020

/

Hektisk innspurt i valgkampen

Dette er annonsene trondheimspolitikerne kjører på sosiale medier på tampen av valgkampen.

Av Jan Vestre

Annonsering på sosiale medier har blitt en stadig viktigere del av den norske valgkampen. Millioner brukes på målrettede annonser hvor partiene har skreddersydd budskapet til bestemte grupper av befolkningen.

-Valgkamp har gått fra å rette seg mot brede målgrupper til å henvende seg til individer. Denne typen «microtargeting» skjer uten at vi er klar over det, noe som gir større risiko for manipulasjon, sier prosjektleder Marianne Barland i Teknologirådet til Kampanje.com

Bydelsnytt har sett litt på hvilke annonser de forskjellige partiene og politikerne i Trondheim kjører på Facebook nå på tampen av valgkampen.

Annonsering

Senterpartiet og Rødt har denne høsten hatt stor fremgang på meningsmålingene. De er imidlertid ikke spesielt aktive når det gjelder annonsering på Facebook, ihvertfall ikke i Trondheim. Vi har ikke funnet noen aktive annonsesett fra noen av partiene.

Aktiv er derimot Kristelig Folkeparti og Geirmund Lykke med totalt 12 forskjellige annonser. Mye av budskapet går på KrFs kjernesaker samt en presentasjon av de øverste kandidatene.

Høyres Ingrid Skjøtskift er aktiv på sosiale medier – også når det gjelder annonsering.

Trondheim SV sin 1. kandidat Monica Berger har ingen egen politikerside på Facebook og kan dermed ikke kjøre annonser. Det kan derimot partiet som på tampen av valgkampen har 6 aktive annonsebudskap.

Varaordfører Ola Lund Renolen (MDG) har egen politikerside men kjører ingen annonser. Miljøpartiet De Grønne kjører derimot tre annonser hvorav en linker til en kronikk av Renolen.

Venstres Erling Moe kjører en annonse hvor han viser til en meningsmåling hvor 12% oppgir at de ønsker Venstre sin gruppeleder som ny ordfører. Moe mener tallet er høyt da spørsmålet konsentrerte seg om Rita Ottervik og Ingrid Skjøtskift.

Arbeiderpartiet og Rita Ottervik har tradisjonelt fått støtte fra mange kultur- og idrettsprofiler. Så også denne valgkampen. RBKs Pål Andre Helland og Tore Reginiussen, samt tidligere landslagstrener i håndball for damer Marit Breivik forteller i hver sin video hvorfor de stemmer på Arbeiderpartiet.

Høyre og Ingrid Skjøtskift har i sine annonser på  Facebook valgt å fokusere på trafikksituasjonen i Midtbyen og at man ønsker løpende opptak i barnehagen.

I vår oversikt har vi kun sett på hvilke annonser som i skrivende stund er aktive og som er betalt av enten lokalpartiet i Trondheim eller den enkelte politiker. Eventuelle annonser som er betalt av partiene sentralt eller andre lag og organisasjoner er ikke tatt med.

NB! Alle linkene åpnes i nytt vindu.

POLITIKERE MED EGEN SIDE PÅ FACEBOOK:

RITA OTTERVIK (AP):

Antall aktive annonser: 5

Budskap:

INGRID SKJØTSKIFT (H):

Antall aktive annonser: 1

Budskap: 

ERLING MOE (V):

Antall aktive annonser: 1

Budskap:

ELIN MARIE ANDREASSEN (FRP):

Antall aktive annonser: 2

Budskap:

GEIRMUND LYKKE (KRF):

Antall aktive annonser: 3

Budskap:

OLA LUND RENOLEN (MDG):

Antall aktive annonser: 0

 

POLITISKE PARTIER:

TRONDHEIM ARBEIDERPARTI:

Antall aktive annonser: 4

Budskap:

TRONDHEIM HØYRE:

Antall aktive annonser: 4

Budskap:

TRONDHEIM SV:

Antall aktive annonser: 6

Budskap:

MILJØPARTIET DE GRØNNE TRONDHEIM:

Antall aktive annonser: 3

Budskap:

RØDT TRONDHEIM:

Antall aktive annonser: 0

SENTERPARTIET TRONDHEIM:

Antall aktive annonser: 0

TRONDHEIM VENSTRE:

Antall aktive annonser: 0

 

TRONDHEIM FRP:

Antall aktive annonser: 2

Budskap:

 

TRONDHEIM KRF:

Antall aktive annonser: 9

Budskap:

PENSJONISTPARTIET I TRONDHEIM:

Antall aktive annonser: 0

 

Demokratene Trondheim har også en del aktive annonser. Dette er for det meste deling av artikler fra Document.no, Resett.no og Nettavisen.no

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Siste saker:

2,957FølgereLik