- Annonse -spot_img

Snart kan du sende byggesøknad på nett

Byggesakskontoret i Trondheim lanserer digitale søknadsløsninger for privatpersoner.

- Annonse -spot_img

Har du planer om å bygge på huset eller sette opp ny garasje, men gruer deg til alt papirarbeidet? Snart blir det enklere å skulle sende inn byggesøknad til kommunen.

Byggesakskontoret i Trondheim har siden 2014 deltatt i et pilotprosjekt hvis formål har vært å forenkle søknadsprosessen i byggesaker gjennom digitale løsninger.

Tjenesten som allerede er tilgjengelig for profesjonelle aktører, rulles nå ut til privatpersoner.

-Når det gjelder ikke-profesjonelle aktører så er vi klar til å motta byggesøknader fra februar 2020. Tidspunktet avhenger imidlertid av når leverandørene har de digitale løsningene klar, forteller avdelingsleder for bygge- og delesaksbehandling, sone øst, Trine Lill Johansen.

Digital byggesøknad

Kort fortalt så går de digitale løsningene ut på at man på egenhånd, via Altinn, går gjennom de ulike delene av byggesøknaden trinn for trinn. Unødvendig informasjon og valg skjules slik at man slipper å vurdere hva som er relevant for søknaden.

En innebygd valideringstjeneste gjør at man fortløpende får beskjed om hvilken dokumentasjon som eventuelt måtte mangle. På den måten slipper man å få søknaden i retur fra kommunen på grunn av mangler.

Når alt er klart for innsending signerer man søknaden med Bank-ID. Nabovarsel sendes digitalt til alle naboer som man på forhånd har krysset av på et eget kart

Frigir ressurser

Med rundt 4000 små og store byggesaker hvert år vil de nye digitale løsningene kunne frigi ressurser som tidligere ble brukt på blant annet å følge opp mangelfulle søknader.

-Digitale søknader kommer til å bli mer komplette enn de som er utfylt manuelt, noe som igjen fører til mindre ressursbruk på saksbehandling i tidlig fase. Færre mangelfulle søknader gir også kunden større forutsigbarhet med henhold til planlegging av egne prosjekter, forklarer Johansen.

Odd Morten Hansen og Trine Lill Johansen ser frem imot å kunne ta imot digitale byggesøknader. -Det vil frigi viktige ressurser som nå kan benyttes til kvalitetssikring og tilsyn, forklarer de.

Odd Morten Hansen er leder for tilsyn ved Byggesakskontoret. Han forteller at noen av de frigitte resursene nå vil benyttes på tilsyn

-Når det gjelder frigitte ressursene så kommer vi til å benytte noen av disse på oppgaver som tilsyn og kvalitetssikring. Gjennom økt tilsynsaktivitet ønsker vi å hjelpe byggebransjen til å øke kvaliteten på bygningsmassen i Trondheim, forklarer Hansen.

NB! Byggesakskontoret planlegger en informasjonsdag for ikke-profesjonelle søkere så snart de digitale søknadløsningene foreligger. Informasjon vil bli lagt ut på Byggesakskontorets nettsider.

SLIK FUNGERE DE DIGITALE LØSNINGENE:

  • Unødvendig informasjon og valg skjules slik at man slipper å vurdere hva som er relevant for søknaden
  • Informasjon blir gjenbrukt
  • Gjennomføringsplanen oppdateres automatisk. Den suppleres med informasjon etter hvert som fagområder og ansvarlige foretak legges til, og oppdateres på grunnlag av signerte samsvarserklæringer
  • På bakgrunn av gjennomføringsplanen genereres ansvarsrettdokumentasjon som kan signeres elektronisk med bankID via Altinn
  • Automatisk utregning av utnyttingsgrad
  • Nabovarsel sendes digitalt – og man får digitale svar direkte tilbake i søknaden.

Du finner mer informasjon hos Holte.no og Norkart.no

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ