14.6 C
Trondheim
mandag, juli 13, 2020

/

FrP: – Trondheim kommune stiller strengere krav til private enn til seg selv

Fremskrittpartiets Elin Marie Andreassen rister på hodet av det hun kaller et næringsfiendtlig og håpløst regelverk for utleie av elsparkesykler.

Av Jan Vestre

Formannskapet vedtok tirsdag det som skal bli kommunens nye regelverk for aktører som ønsker å drive utleie av elsparkesykler i Trondheim. Et flertall bestående av AP, SV, SP og Rødt valgte å følge kommunedirektørens innstilling og forslag til retningslinjer.

Elin Marie Andreassen (FrP) er skuffet over vedtaket og stiller spørsmål ved hvorvidt kommunen i det hele tatt ønsker at private aktører skal etablere seg i byen.

-Retningslinjene er så omfattende og ikke minst begrensende, at en skulle tro de er laget for å hindre at noen etablerer utleie av elsparkesykler kommende sesong. Med den negativiteten og problematiseringen som flertallspartiene utviste da vi diskuterte saken i fjor, så var det vel ikke annet å vente, sukker Andreassen.

Formannskapet vedtok tirsdag hvilke regler som skal gjelde for aktører som ønsker å drive med utleie av elsparkesykler i Trondheim.

Sammen med Høyre fremmet FrP et alternativt forslag til retningslinjer som ble nedstemt. Ved en separat votering på de ulike punktene fikk imidlertid partiene gjennomslag for punktet som dreide seg om maks antall sparkesykler (600 stk) og at dette skal evalueres og revideres årlig.

Miljøkrav

-Der er tydelig at flertallet i Trondheim stiller strengere krav til private aktører enn de gjør til seg selv når det gjelder krav om bruk av nullutslippkjøretøy. Jeg prøvde å spørre AP om de også vil nekte kommunal virksomhet å drive videre om de ikke har nullutslippkjøretøy, men fikk ikke noe godt svar på, forteller Andreassen.

Fremskrittspartiets gruppeleder sier hun heller ikke fikk svar på spørsmålet om hvordan AP vurderer den totale miljøbelastningen med at aktører må kvitte seg med velfungerende kjøretøy for å etterkomme kravet om nullutslippkjøretøy.

-Flertallet sier de er “dypt bekymret” for miljøbelastningen ved syklene, men de burde da heller tenke litt over at det er i aktørenes interesse at syklene varer lengst mulig. Jeg har stor tiltro til aktørene jobber kontinuerlig med hvordan de skal ivareta syklene best mulig, nettopp for å slippe unødvendig slitasje, kostbart vedlikehold og hyppige utskiftninger av sykler, avslutter Andreassen.

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Siste saker:

3,220FølgereLik