4.7 C
Trondheim
lørdag, februar 27, 2021
- Annonse -

Dagny (33) isbader på Hestsjøen

-Hjelper meg mot smertene i kroppen, sier Dagny Rødfjell Innuse (33) fra Heimdal.

De dukker opp hver vinter. I bare badetøyet. Som motsatte trekkfugler søker de mot kulde og minus-grader. Hakker hull på isen, og med et smil om munnen hopper av fri vilje ut i det bitende iskalde vintervannet så frostrøyken står.

For en som så vidt orker seg ut i vannet når sommersola steker og badetemperaturen tipper tjue plussgrader, er det betimelig å spørre seg: Hvorfor i all verden utsette seg for en slik tilsynelatende pine?

–Ja, hvorfor startet du egentlig med isbading Dagny?

–Jeg plages med kroniske smerter i hele kroppen, og er i tillegg operert i ryggen. Den eneste smertelindringen jeg har er isbading. Jeg føler meg helt fri for plager de fem minuttene jeg er nede i vannet og én til to timer etter isbadingen. Kuldesjokket gjør at kroppen produserer adrenalin og endorfiner som er kroppens naturlige smertestillende.

Ektemannen Steffan står for arbeidet med å hogge hull i isen. – Det kan ta opp mot en time med arbeid når isen er på sitt tykkeste. Ja, jeg får treningen min med øksa, ler han.

–Så resten av døgnet er du plaget med smerter?

–Ja. Men i tillegg til isbading så dusjer jeg daglig i iskaldt vann i rundt ti minutter for å dempe smertene, også de dagene jeg isbader. Dette er første vinteren vi prøver å holde “badehullet” her på Hestsjøen åpent. Isen er jo rundt en halv meter tykk, og det fryser fort igjen.

Ikke for alle

Men er isbading virkelig sunt? De lærde strides om dette emnet – og det foretas stadig forskning på området. En finsk studie av ti friske kvinnelige vintersvømmere som isbadet tre ganger i uken i tolv uker, viste ingen endring verken til det verre eller bedre av motstandsstoffene antioksidanter i kroppen.

Isbad har lenge vært brukt som behandling av revmatiske sykdommer, uten at man har kunnet måle noen objektiv bedring. Men pasientene forteller at de føler seg bedre opplyser UiT Norges arktiske universitet.

–Jeg kommer i en helt spesiell mental tilstand og alle smertene min forsvinner når jeg isbader. Dette gir meg mestringsfølelse og selvtillit, forklarer Dagny. Hun må bruke hansker under badingen så ikke hendene hennes fryser fast i metall-stigen på stupetårnet.

–Helseeffekten kan nok variere fra person til person, men man blir i alle fall ekstremt klar i hodet når man isbader. Du må fokusere veldig på å få kontroll på pusten din og unngå å hyperventilere. Alt av hverdagens mas og jag blir lukket ut, og man kommer i en slags meditativ tilstand. Jeg vil absolutt anbefale dette for mennesker som er mye stresset.

–Så hvis du skulle gi råd til andre om å komme i gang med isbading –hva ville du sagt da?

–Det er viktig å påpeke at isbading ikke nødvendigvis er for alle. Spesielt ikke for de med hjertetrøbbel. Om hele kroppen skriker “nei”, men du trosser signalene bare for å poste et Instagram-bilde, da lar du vær. I tillegg vil jeg påpeke viktigheten av gode, varme ullklær etter isbadingen – og ikke minst varm drikke på termosen, avslutter Dagny med et smil.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

LES OGSÅ

LES SISTE HEIMDALSBLADET
font-family: praxis-next,sans-serif; font-weight: 900; font-style: normal;