-3.3 C
Trondheim
tirsdag, november 30, 2021
- Annonse -spot_img

Politiet på Heimdal på plass i nye lokaler

Mandag 15.november åpnet nye Heimdal politistasjon dørene for publikum.

Tekst og foto: Asbjørn Gravås

–De ansatte har vært så tålmodige. Under særdeles kummerlige arbeidsforhold har de virkelig gjort en god jobb, forteller stasjonssjef Elisabeth Eriksen til Heimdalsbladet.

Den tilårskomne bygningen i Heimdalsveien 7 bød rett og slett på et dårlig fysisk arbeidsmiljø. Nå i det siste har hektisk byggeaktivitet tett innpå den gamle stasjonen gjort arbeidsforholdene for Heimdal-politiet enda verre.

Tidlig i høst ble politigarasjen revet for å gi plass til et nytt Kirkeringen 2-bygg, og siden har politiet måttet konkurrere med andre bilister på besøk i Heimdal sentrum om tilfeldige, ledige p-plasser.

Med parkeringsplasser i den nye stasjonskjelleren slipper de operative mannskapene å tenke på isskraping av bilvinduene før utrykning. Egen hall for bilvasking har de også kjelleren.

Ikke verst å se til, det teglkledte politibygget, her fotografert fra Smedbrua. (Foto: Asbjørn Gravås)

Plass nok til alle ansatte ved Heimdal politistasjon har det heller ikke vært i bygget som nå er fraflyttet. I flere år har deler av mannskapet holdt til i det tidligere Adressa-bygget i Industriveien.

Der har også ansatte hos Namsmannen i Trondheim hatt midlertidig opphold siden etaten for en tid siden måtte forlate Tollboden på Brattøra. Nå har Namsmannen fast kontorplass i nye Heimdal politistasjon i Johan Tillers vei.

Alle de 120 ansatte, også stasjonssjefen selv, sitter i åpent kontorlandskap bare med skjermer mellom arbeidsstasjonene. Ingen later til å savne cellekontorene.

–Lokalene her er da så fine og trivelige! Stasjonsbygget er også pent, rent estetisk, synes vi. I den forbindelse fortjener byggherren, Smedbrua Eiendom, stor takk, sier stasjonssjefen som også er svært fornøyd med beliggenheten, nær både buss og jernbane, og med kort kjøreavstand til E6.

Inngangspartiet som vender mot øst. (Foto: Asbjørn Gravås)

Som stasjonssjef på Heimdal er Eldegard Eriksen også leder for driftsenhetene Gauldal og Orkdal – i praksis altså for det meste av gamle Sør-Trøndelag fylke.

Her ligger mye av forklaringen på at den nye stasjonen ikke fikk navnet «Stasjon Sør», slik det lenge var på tale. For folk i ytterkanten av polititjeneste-distriktet ville «Sør»-navnet trolig være forvirrende.

Med benevnelsen «Heimdal politistasjon» kan ingen være i tvil hvor de skal henvende seg med spørsmål til politi-øvrigheten.

Bak Smedbrua Eiendom, som har vært byggherre for Heimdal politistasjon, og skal drifte og leie bygget ut til Politiet, står Koteng Holding og Skipnes Invest. Skipnes-sjef Geir Hagen er daglig leder og Ivar Koteng styreleder i Smedbrua Eiendom AS.

Med flere passbokser til disposisjon, kan Heimdal politi-stasjon bidra til å minske det enorme etterslepet i passfornyelser før neste reisesesong. (Foto: Asbjørn Gravås)

På tomt som strekker seg langs Industriveien og grenser mot politistasjonstomta i vest har Skipnes-konsernet under oppføring et fire etasjes kontor- og trykkeribygg. Det nye politistasjonsbygget er tegnet av Odd Thommesen Arkitektkontor.

Bruttoarealet er på 3500 kvadratmeter. Prosjektkostnaden er oppgitt til 75 millioner kroner eks. moms.

1 kommentar

  1. Bør et offentlig kontorbygg med over 100 ansatte ha kantine?

    15. november var den nye politi- stasjonen sør i Johan Tillers veg være klar til å ta imot mannskapene som i dag bemanner Heimdal politistasjon.
    Det er noen år nå siden staben ved Heimdal politistasjon vokste seg ut av den gamle, lysegrønne bygningen i Heimdalsvegen 7
    Med et gulvareal på ca. 3600 kvadratmeter skal den to etasjer høye bygningen være dimensjonert for rundt 130 arbeidsplasser. Nybygget skal også huse Namsfogden.
    Flere tilbud til innbyggerne i Klæbu, Melhus og sørdelen av Trondheim vil dermed bli samlet på ett sted. Etter opplysninger jeg fikk skal bygget ikke ha kantine.
    Undersøkelser viser at 1 av 4 mener en god kantineløsning er viktig for trivselen på arbeidsplassen, og vektlegger dette i valg av ny jobb.
    Hvis du driver en bedrift med over hundre ansatte, bør man ha en kantine på plass. Men hvor viktig er en kantine egentlig?
    Ifølge flere undersøkelser sier 25% at de er opptatt av hva slags kantine som er tilgjengelig på arbeidsplassen. De er opptatt av hva slags type mat som er tilgjengelig, hvor variert utvalget er og hvordan dette skaper trivsel i jobben.
    Ved å ha en kantine med variert, god og sunn lunsj velger de ansatte å tilbringe lunsjen her istedenfor å dra ut.

    I en undersøkelse gjort på vegne av OBOS om hva som definerer en god arbeidsplass kommer det frem at kantineløsningen har mye å si. Det fremkommer også at det har blitt en trend å satse på store åpne kantinearealer også kalt personalrestaurant. Dette erstatter de tradisjonelle trauste små lunsjrommene med en liten kaffeautomat.
    For oss nordmenn har matpakka vært en naturlig del av livene våre gjennom oppveksten. Du finner den på skolebenken, på jobb, og på tur i skog og mark. Man kan trygt si at matpakke er «typisk norsk».

    Det kan imidlertid se ut som at den norske matpakkenasjonen er i ferd med å endre seg.
    Vi har ikke lenger med oss tørre brødskiver hjemmefra.
    Vi er opptatt av sunn mat og ønsker flere muligheter, variasjon, varme retter og salatbar med mye å velge i.
    Det betyr ikke at vi har sluttet å spise brød, men vi velger bare litt andre og sunnere alternativer.
    Nå er det ikke lenger nok med bare gulost og smør. Det er viktig med valgmuligheter.
    Jeg ser med forundring at en slik stor offentlig institusjon ikke etablerer en kantine som kan driftes av for eksempel. Prima eller andre.

    Svein Otto Nilsen
    Fylkestingsrepresentant for Pensjonistpartiet i Trøndelag

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

LES OGSÅ