Vil øke antallet boliger som kan bygges på Lund Østre

Utbygger planlegger 75 ekstra boliger i området mellom rekkehusene i Høiseth Hage og blokkene i Jernkisvegen. Naboer frykter økte parkeringsproblemer.

- Annonse -spot_img

Det er Villaservice Feltutbygging AS som står bak planene som legger opp til å øke antall tillatte boenheter fra 465 til 540 innenfor gjeldende reguleringsplan for Lund østre trinn 2.

Da maksgrensen på 465 boliger allerede er nådd kreves det en ny detaljregulering av det aktuelle området. Dette selv om flere regulerte delfelt står ubebygd.

Planområdet er på ca. 9,2 dekar og ligger i området mellom blokkene i Jernkisvegen og rekkehusene i Johan Arnt Høiseths veg (Høiseth Hage). To av delfeltene planlegges utbygd, mens to andre felt (nærmest internveien) omreguleres til grøntområde og parkering.

På delfelt B5, som ligger vest for blokka i Jernkisvegen 4, opprettholdes planen om en større boligblokk med parkering i kjelleren. For delfelt B11/B12, nærmest Høiseth Hage, er imidlertid kjedede eneboliger byttet ut med rekkehus med felles parkeringskjeller.

Villaservice Feltutbygging AS ønsker å bygge flere boliger på Lund Østre enn det som først var planlagt. De nye boligene vil komme mellom rekkehusene i Høiseth Hage (i bakgrunnen) og boligblokkene i Jernkisvegen.

Minimum 25 % av boenhetene skal i følge planbeskrivelsen være 4-roms eller større. Maksimalt 25 % kan være to-roms. Det tillates ikke ett-roms boenheter. Alle boenheter vil få privat uteoppholdsplass i form av enten platting, veranda eller balkong.

Trafikk

Når det gjelder hva et økt antall boliger vil ha å si for trafikkavviklingen på Lund Østre, så er det utført flere beregninger.

Årsdøgntrafikken (ÅDT) i Andersbakkan anslås å kunne øke fra ca 1426 til 1790 kjøretøy per døgn. I morgen- og ettermiddagsrushet vil dette i så fall kunne gi mellom 217-270 ekstra bilturer i makstimen.

Anslaget betegnes imidlertid som «konservativt», noe som gjør at det reelle trafikktallet for Andersbakkan sannsynligvis vil ligge noe lavere.

Det er i det rødstiplede feltet at de nye boligene skal bygges (Tegning: Agraff Arkitekter)

Når det gjelder parkering så tillates det maksimalt 90 stk. bilparkeringsplasser samlet for feltene B5 og B11/B12. Alle boenheter skal videre ha to sykkelparkeringsplasser, hvorav minst en sykkelparkeringsplass under tak. Boenheter over 80m2 skal ha totalt 3 sykkelparkeringsplasser.

I ett av delfeltene som omreguleres til grøntområde er det satt av inntil 7  bilparkeringsplasser som vil være felles for alle boligfeltene i området, noe som i følge planbeskrivelsen vil kunne redusere villparkeringen i området.

Naboer skeptiske

Planbeskrivelsen for det aktuelle området ble den 10. november vedtatt lagt ut til offentlig ettersyn av Byplansjefen.

Etter at det i februar ble varslet planoppstart har det kommet inn et stort antall merknader fra offentlige myndigheter og organisasjoner samt berørte naboer.

 

Beboere på Lund Østre frykter 75 nye boenheter vil kunne gi økte trafikkproblemer i Andersbakkan (bildet)

En stor del av merknadene dreier seg om trafikksituasjonen i Andersbakken og mangelen på parkeringsplasser i området.

En beboer skriver følgende:

«Det er helt umulig å få parkeringsplass allerede i dag, skjønner ikke hvordan det skal bli beboelig på Lund Østre med enda flere leiligheter og behov for enda flere parkeringsplasser.»

En annen beboer skriver:

«For Lund Østre er allerede en utilstrekkelig utbygget infrastruktur et betydelig problem for beboerne. Ytterligere økning i antall boenheter vil forverre denne situasjonen. For smale tilførselsveier og manglende fortau, plassmangel for brøytet snø og skrikende behov for parkeringsplasser.»

Flere naboer er også bekymret for de geotekniske forholdene.

Byplansjefen mener på sin side at planforslaget har en god utforming og kvalitet, og at det er i tråd med KPA. Alle rekkefølgekrav, herunder krav til skolekapasitet, er i følge Byplansjefen gjennomførbare.

Det påpekes at økningen i antall boenheter vil gi «litt mer støy på internveger» i både trinn 1 (boligområdet lenger øst) og Lund Østre trinn 2, men at den totale trafikkøkningen vil være «beskjeden».

Byplansjefen mener alle innspill til planforslaget er godt nok svart ut og fulgt opp.

NB! Frist for innspill er satt til 10. januar 2022

7 KOMMENTARER

  1. Er betenkt mht parkeringsplasser som andre også kommenterer. I tillegg: Andersbakkan må utvides øverst under brua, slik at det blir to kjørefelt inn mot Tunnelveien. Det vil gjøre trafikken mer smidig i rushtid.

  2. Kanskje byplansjefen kan ta en dag, for å oppleve dagens trafikkbilde i Andersbakkan.
    For det første så er veien bygd alt for smal, ofte må trafikken opp på fortauet når større kjøretøy møtes. For det andre så innebærer dagens trafikk en vesentlig, både støy- og støvplage for de som bor nært inntil Andersbakkan.
    Det er vel også «søkt» om å få etablert flere fartsdumper langs denne veien, for å holde farten nede, uten å få dette godkjent.

  3. Håpløst! Er umulig å parkere her. Vurderer sterkt å flytte, da styret er helt på jordet og at det ikke blir flere parkeringsplasser.

  4. Kjenner at nå er nok nok! Økt trafikk i Andersbakkan, smal vei, manglende fortau, for lite fartsdumper og parkeringsproblemer som andre påpeker, er en utfordring allerede! År med tungtrafikk pga utbygging er alt belastende, og blir vedvarende. I dag parkerer mange ved barnehagen. Det går jo greit så lenge denne er stengt, men antar at kommunen ikke vil la denne stå ubrukt over lang tid? Hvor parkerer så disse bilene da?
    Her må kommunen se på muligheter for andre /flere tilførselsveier og parkering til beboere som i området og nederst i feltet Østre Lund. Nei til flere boliger og ja til parkeringsplass og grøntområde der boliger planlegges?
    Joda, viktig med boligutbygging , men miljø og trivsel må også bevares!!

  5. Her mangler også ferdigattest på mange av leilighetene i Andersbakkan, som var ferdig bygd i 2020 og deromkring. Vi har fremdeles kun midlertidig bo – godkjenning! Villaservice har prestert å anlegge parkeringsplasser, sykkelstativer, hagebed, murer og plen med plantede trær, der det er vedtatt at det må være plass for sykebil og brannbil! Styret sa på siste møte at beboerne måtte stå for å få vekk de parkeringsplasser som ikke skal være der, sykkelstativene, hagebedene, murene, plen med trær. Så skulle resten av jobben overlates til Villaservice! Men det er nybyggaranti enda!. Dessuten har Villaservice visst at det må være nok plass for ambulanse og brannbil til at mannskap får utføre jobben ved evt. brann eller andre nød – hendelser. Heldigvis får vi senere beskjed om at Tronheim kommune skal ta seg av dette og involvere Villaservice i å ordne med plass for brann og ambulanse. Parkeringskjelleren er visstnok ikke godkjent. Det koster over 2000. – pr.mnd å leie p.plass. Villaservice leier ut parkeringsplasser. Hoveddøren til Andersbakkan 90 er bygd for en universell løsning. Det er veldig lite klaring fra dørstokk og ned til bakken. Og det er ingen rist eller annen løsning for å avhjelpe for snøfall. Når det er bare noen få cm. snø der, går den elektriske døren berserk og åpner og lukker, åpner og lukker osv, helt til noen skraper vekk snø og grus som har lagt seg på bakken. Vi må passe på å smette inn døra mens åpningen er såpass at vi unngår å bli klemt i døra. Den klemmer hardt igjen grunnet den elektriske løsningen. Her er det ingen i rullestol som kommer seg inn eller ut. Vinteren er lang. Her skrev styret at de var i gang med å finne tak for å montere over inngangen! Men det er enda nybyggaranti og Villaservice burde ordne opp i de feil og mangler ved byggene. Det er ikke vi som har kjøpt leilighetene som skal betale! Det vil ikke være nok hjelp med et tak over døra. Det er på bakkenivå det må settes inn en godkjent løsning for å få inngangen til å fungere som den skal. Dessuten strøs det med salt og grus der. Hvordan påvirker det døra og terskelen over tid?
    De grønne dørene mellom gangene, har dørstokk og må åpnes manuelt. De med rullestol må åpne døren imot seg og kommer vanskelig ut/inn dørene og over dørstokken. Ingen universell løsning her. Gangene har elendig luft tilførsel. Mangler antageligvis ventilasjon. Inne i selve leilighetene er det mange som har feil og mangler på forskjellige vis.
    Eksempler på dette kan være manglende vannlås på rør på baderom, med rør som tettes ofte. Listingen er så dårlig utført at det ser ut som at de som har lagt dem, har blitt jaget fra leilighet til leilighet.
    Kloakklukt, plager med å få opp kloakk. Rørene lengre nedi bakken her, måtte graves opp i våres, lang vei, fordi det ikke var lagt varmekabler fra en del bygg og lang vei framover! (Dette er et nytt boligfelt!)
    I 2016 ble Villaservice konfrontert i tv2 hjelper deg, med at de ikke ordnet opp i flere mangler og feil ved nykjøpte leiligheter de hadde bygd i Trondheim Villaservice holder enda på, i samme stil og benekter det meste av feil og mangler som påvises i byggene som de fører opp. Trondheim kommune lar Villaservice få holde på. Og utbygger oriduserer mye rundt om i byen.

  6. Andersbakkan, Norconsult hadde pekt på vannlås ved vasken på bad, som en mangel.
    Rørlegger konstaterte at vannlåsen ligger bak veggen og er ikke synlig!
    Han undersøkte rørene og tok ut det som tettet igjen. Det var tråd som brukes til rørsammenføyninger, som tettet igjen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ