Med et fritt spenn på 111 meter over Nidelva og et brutårn på 55 meter vil Nydalsbrua på Sluppen bli et landemerke i Trondheim.
Brua vil bidra til at rushtrafikken på sørsiden av byen vil flyte betydelig lettere. Eksisterende Sluppen bru, som i mange år har vært en beryktet flaskehals, vil bygges om til en gang- og sykkelbru.
Nydalsbrua har en total lengde på 184 meter og er bygd som en kombinert kassebru og skråkabelbro. Stålkabler fra et massivt betongtårn på vestsiden av Nidelva bærer hovedspennet i brua.
Selve tårnet er igjen forankret ved tunellinnslagene til den fremtidige Byåsentunnelen hvor bygging starter tidligst i 2027.
Torsdag var det klart for sammenstøp av brua. Nå gjenstår kantstøp, rekkverk, pålegging av membran og asfaltering.
Nydalsbrua vil etter planen åpnes for trafikk den 16. oktober – hele åtte måneder før sluttfristen.