Coop-butikkene har over flere år solgt varer med kort holdbarhet til nedsatt pris. Gjennom konseptet «Matredder’n» har prisen på mat som nærmer seg utløpsdato blitt satt ned med 40%.
Nå taes nye grep i kampen om matsvinnet.
Varer som har passert «best før»-dato med inntil fem dager for kjølevarer og én måned for tørrvarer, selges nå med 70 % rabatt.
–Kundene er opptatt av bærekraft og blir stadig mer bevisst på å kaste mindre mat. Coop har gjort mye bra på dette området over lang tid, men nå tar vi et ytterligere krafttak forteller butikksjef Morten Renbjørn ved Coop Mega Valentinlyst.
Renbjørn opplyser at man ved butikken på Valentinlyst i fjor solgte nedprisede varer for hele 1,8 millioner kroner.
God kvalitet
–Grunnen til at vi velger å gjøre dette er fordi at mat merket med «best før» ofte holder seg godt i kvalitet etter det datoen tilsier, så lenge det er oppbevart riktig. Som kunde kan du stole på at vi tar mattrygghet på største alvor, og at varer merket med «best før» kan spises etter at denne datoen er passert, forsikrer Bjørn Vik-Mo, viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge.
Vik-Mo forteller at tilbudet om nedprisete varer med kort holdbarhet har vist seg å være et populært tilbud ute hos kundene.
–Vi vet at mange kjenner økt inflasjon på lommeboken og derfor er prisbevisstheten høy. For oss som jobber med dagligvare, så er målet å ha færrest mulig nedprisede datovarer til salgs, fordi det betyr at vi drifter godt. Men når vi først har datovarer til salgs, er det likevel bra for miljøet og økonomien til både kundene og butikken at varene faktisk blir solgt og spist. Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Vik-Mo.