- Annonse -

Vei-forfallet i Trøndelag er på 8 milliarder kroner

Forfallet på fylkesveiene i Trøndelag er på rundt 8 milliarder kroner. I tillegg er det behov for skredsikring til 136 millioner kroner.

Det er et enormt etterslep på vedlikeholdet av fylkesveiene i Trøndelag viser tall fra Statens vegvesen. Nå krever NAF en massiv satsing for å få ned forfallet på veinettet.

–Forfallet på veinettet må det gjøres noe med. Dårlige veier tar liv i trafikken hvert år. Bedre vedlikehold er viktig for folks trygghet på hverdagsreisene, men vi er urolige for at regjeringen ikke ser alvoret, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

I følge Statens vegvesen er risikoen for alvorlige ulykker nær dobbelt så høy på fylkesveinettet som på riksveinettet

Hvert år de siste 10 årene har 30 personer mistet livet i trafikken som følge av dårlige veier, fastslo Riksrevisjonen i 2023.

Regjeringen lovet i Hurdalsplattformen å legge frem en forpliktende plan for å få ned forfallet på fylkesvei, skred og ras. Denne er ventet i forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP) som kommer før påske.

Fra byggingen av ny fylkesvei mellom Røddekrysset og Tanem .(Foto: Lars Erik Sira, Statens vegvesen)

–Nasjonal transportplan må bli en plan for vedlikehold. Fremover må det ligge like mye prestisje i å åpne en nyasfaltert vei som å klippe snorer på store, bompengefinansierte utbygginger. Folk er krystallklare på at de vil at politikerne prioriterer å ta vare på veiene vi har, sier Handagard.

Mangler oversikt

Statens vegvesen la i oktober frem tall som viser at det har bygget seg opp et forfall på om lag 105 milliarder i 2024-kroner. I tillegg kommer et samlet etterslep på skredsikring på 61 milliarder for fylkesveiene alene.

Men det er stort usikkerhet rundt tallene. Flere fylker var raskt ute og advarte om at de faktiske behovene kunne være større. Med flere fylker under oppsplitting, er NAF bekymret for at det ikke er god nok kontroll med tilstanden på veinettet.

– Fylkene trenger betydelig større tilskudd fra staten, og planen som skal ta ned forfallet må sikre finansiering over tid. Likevel er vi bekymret for at de faktiske behovene ikke er kartlagt godt nok innen Nasjonal transportplan legges frem. Det kan i verste fall bety at midlene ikke finner veien dit de trengs mest, sier Handagard.

1 kommentar

  1. Veiene i gamle Sør-Trøndelag må være noen av landets ikke bare dårligste, men straks vi kommer inn i fylket sørfra så blir de også smalere. De rødgrønne har herjet i årevis med bilistene, nå må vel bilistene betale ekstra bompenger, de pengene som er innbetalt er allerede gått til konkursprosjekter knyttet til buss og miljø. Hvem som «styrer» dette fylket kan en lure på.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ