- Annonse -spot_img

Luftens helter flyr over byen i 230 km/t

Vi har møtt ett av teamene ved Luftambulansebasen på Vestre Rosten i Trondheim.

- Annonse -spot_img

På Vestre Rosten 114 på Tiller ligger én av i alt 20 luftambulansebaser i Norge. Her befinner det seg til enhver tid ett team bestående av én pilot, én såkalt Hems Crew Member og én anestesilege. Ett team som når alarmen går er i lufta i løpet av 10 minutter.

Når vi avlegger luftambulansebasen på Tiller ett besøk blir vi møtt av baseleder Elin Staveli. Hun sluser oss inn og tar oss med ned i hangaren hvor vi møter teamet som nettopp har gått på vakt.

I én uke fremover vil basen ved siden av Shell-stasjonen på Vestre Rosten være hjemmet for pilot Liss Amdal (35), redningsmann Bjørn Carlsen (48) og anestesilege Oddvar Uleberg (37).

Trioen er kledd i røde uniformer med hver sin alarm i brystlommen. En alarm de i syv dager fremover vil ha på seg dag som natt.

Første kvinne

Yngste i teamet er piloten Liss Amdal. Ved første øyekast virker Amdal som en hvilken som helst jente i en hvilken som helst vanlig 9 til 4 jobb. Men skinnet kan bedra. Til tross for sin relativt unge alder er Amdal allerede en rutinert og erfaren helikopterpilot.

Faktisk er Amdal Norges første kvinnelige ambulansehelikopter pilot. Den spreke 35-åringen kan vise til hele 11 års erfaring som pilot, hvorav 5 år som ambulanseflyger i USA.

Det var også her Amdal gjennomførte sin pilotutdannelse. Amdal kan videre fortelle at de som i dag ønsker å utdanne seg som pilot enten kan ta utdannelsen gjennom forsvaret, eller utdanne seg sivilt. Da må man imidlertid belage seg på reise ut av landet.

Eldstemann i teamet er Bjørn Carlsen (48). Offisiell tittel er Hems Crew Member, men selv liker han å kalle seg “redningsmann”. I og med at Hems Crew Member både skal bistå piloten og anestesilegen under oppdrag er kanskje “redningsmann” en mer dekkende tittel.

Carlsen har mer eller mindre vært i luften de siste 27 årene. Først 4 år i 330-skavdronen i Forsvaret og deretter 23 år i Norsk Luftambulanse. Carlsen har jobbet ved basen i Trondheim i 10 år, før det var han stasjonert på Dombås. Den stødige “redningsmannen” kan fortelle at livet som crew-member på luftambulansen på mange måter er en livsstil.

Anestesilegen

Legen i temaet er Oddvar Uleberg (37). Uleberg som er utdannet anestesilege har også det overordnede medisinske ansvaret ved Luftambulansebasen i Trondheim. I likhet med “redningsmannen” i teamet har også Uleberg tjenestegjort ved 330-skvadronen i Forsvaret.

Uleberg kan fortelle at den grunnleggende legeutdannelsen i Norge tar i dag ca. 7 ½ år. Deretter venter 5 års etterutdanning om man for eksempel ønsker å titulere seg som anestesilege.

Selv etter 13 ½ års legeutdannelse er det imidlertid ingen selvfølge at man kan gå inn i rollen som crew-member på et ambulansehelikopter, legger Ulberg til. Før man eventuelt går inn i ett av Luftambulansen mange team må man igjennom en tøff opptaksuke.

Stand-by 24/7: Et nytt crew har nettopp gått på vakt ved Luftambulansebasen på Tiller.
Stand-by 24/7: Et nytt crew har nettopp gått på vakt ved Luftambulansebasen på Tiller.

Livet på basen

I én hel uke vil altså crewet på Luftambulansebasen bo og leve sammen. Hverdagslige ting som hvem som skal lage middag og hva de skal se på TV må løses. – De som ønsker å bli en del av luftambulanseteamet må både ha sosiale antenner, ha godt humør og dessuten inneha en god porsjon humor, forteller Uleberg. -Faktisk er det slik at de personlige egenskapene minst er like viktig som den

formelle utdannelsen, legger anestesilegen til.

Selv om crewet mesteparten av tiden er stand-by betyr ikke det at de sitter og “venter” på at alarmen skal gå. Tiden mellom de forskjellige oppdragene brukes bl.a. til flyve trening, utstyrssjekk, papirarbeid o.a. – Mange tror vi bare sitter her og venter på at alarmen skal gå, sier Carlsen.

–Det er så langt fra sannheten som man kan komme, forteller “redningsmannen”. – Da vi aldri vet når vi skal rykke ut, og da vi aldri vet hvor omfattende ett oppdrag er, er det viktig å bruke all ledig tid til kompetanseheving.

Alle i crewet har, når alarmen går, sine klart definerte oppgaver og ansvarsområder. Allikevel er teamet vi møter på luftambulansebasen på Tiller like klar på at ingen oppdrag kan løses uten at gruppen jobber sammen.

–Om vi skal lande på en fjellhylle eller ved et elveleie er jeg helt avhengig av observasjonene til de to andre i crewet, forteller pilot Liss Amdal. På samme måte er anestesilegen avhengig av sine kollegaer de gangene ambulanseteamet er først på ulykkes plassen.

–Nylig var vi ute på et oppdrag hvor Liss (piloten red.anm.) måtte ta ansvar for de pårørende i en større ulykke, forteller Uleberg. –Uten henne hadde jeg ikke hatt muligheten til å ta meg av de sårede på forsvarlig måte. Helt sentral i teamarbeidet er “redningsmannen”.

–Jeg skal på mange måter være både co-pilot og sykepleier samtidig, forteller Bjørn Carlsen.

Norges første: Liss Amdal (35) er Norges første kvinnelige ambulansehelikopter pilot.
Norges første: Liss Amdal (35) er Norges første kvinnelige ambulansehelikopter pilot.

Vær forberedt
Crewets råd til folk som skal ut på tur, enten det nå er snakk om en week-end på hytta, fottur på fjellet eller fisketur ved sjøen er å på forhånd skaffe seg et detaljert kart med GPS koordinater.

–Skulle ulykken skje vil vi spare verdifull tid ved å vite eksakt hvor vi skal, sier anestesilege Oddvar Uleberg, som videre kan fortelle at de ved flere anledninger har måttet sirkle lenge over det aktuelle området før de har funnet den eller de som har vært skadet.

–Vi anbefaler også vår app. “Hjelp 113-GPS” forteller pilot Liss Amdal. -Ved ett enkelt tastetrykk vil du her få frem din eksakte posisjon samtidig som du automatisk kan kontakte alarmsentralen. Avslutningsvis kommer anestesilegen med en oppfordring til alle fotgjengere.

–Vi går nå inn i de to månedene med desidert mest påkjørsler av fotgjengere. Mange av ulykkene som skjer på norske veier kunne vært unngått hadde vi bare vært flinkere til å bruke refleks, sier Oddvar Uleberg.

Vi forlater basestasjonen på Tiller i visshet om at det til enhver tid er et kompetent crew som står klar skulle ulykken skje. Så neste gang du ser helikopteret suse forbi så kan det være at det er Liss, Oddvar og Bjørn som er ute på oppdrag.

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ