0.4 C
Trondheim
søndag, april 11, 2021
- Annonse -spot_img

Hva skal brua hete?

Rett etter påske vil den 90 meter lange gangbrua på Rotvoll åpnes for ferdsel. Nå ønsker Statens vegvesen navneforslag til det nye landemerket.

- Annonse -

-Når reisverket over E6 blir fjernet og man får et inntrykk av hvordan brua faktisk ser ut, vil vi i samarbeid med adressa.no invitere byens befolkning til stor navnekonkurranse, forteller prosjektleder i Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen.

Johnsen forteller at det ikke er lagt noen andre føringer i konkurransen enn at navnet må ende med «brua».

-Det skal være hunnkjønn, bestemt form entall. Navnet skal derfor ikke ende på «bru» eller «bruen». Ut over det er det bare kreativiteten som setter grenser.

Det er ikke første gang Statens vegvesen inviterer til en slik navnkonkurranse. Da Pirbrua skulle bygges kom det inn hele 700 navneforslag.

LANDEMERKE: Med sine 90 meter, ellipseformede søyler og buede form vil den nye gangbrua ved Grillstadtunnelen bli et landemerke for alle som kommer inn til Trondheim nordfra.
LANDEMERKE: Med sine 90 meter, ellipseformede søyler og buede form vil den nye gangbrua ved Grillstadtunnelen bli et landemerke for alle som kommer inn til Trondheim nordfra.

-Selv om det var forslaget «Nidarosbrua» som fikk flest stemmer ble brua allikevel hetende «Pirbrua», som for øvrig var det forslaget som fikk nest flest stemmer. Slik kan det også bli med den nye brua på Rotvoll forklarer Johnsen.

-Til syvende og sist vil det være egne navnekonsulenter som bestemmer, men de vil ta utgangspunkt i de forslagene som har fått flest stemmer.

Landemerke
Med sine 90 meter, ellipseformede søyler og buede form vil den nye gangbrua ved Grillstadtunnelen bli godt synlig for alle som kjører inn til Trondheim nordfra.

Byggeleder Arild Gjenge forteller at det er lagt stor vekt på det estetiske i utformingen av brua.

-Gangbrua blir godt synlig i landskapet. For Statens Vegvesen har det derfor vært lagt ned mye arbeid i å gjøre brua til et vakkert landemerke. Ved at vi blant annet har benyttet oss av spennarmering har vi kunnet redusere tykkelsen på brua betraktelig.

Gjenge forteller at det ikke nødvendigvis er dyrere å bygge bruer på denne måten.

-Å bygge bruer med sving og buet form er en komplisert byggeprosess og krever stor presisjon. Samtidig sparer man en god del stål og betong.

Det er allikevel store mengder betong som har gått med. Når dekket på brua ble støpt i begynnelsen av februar ble det brukt hele 90 lastebillass.

Når gangbrua blir ferdigstilt starter arbeidet med utbedring og utvidelse av firefeltsvei på RV 706 (Innherredsveien) og E6 fra Grillstadtunnelen til Tunga. Samtidig skal det bygges ny bru over Haakon VIIs gate ved IKEA.

-Det vil bli en del omlegginger av trafikkmønsteret i denne perioden. Blant annet vil avkjøringsrampen fra Omkjøringsveien inn mot Charlottenlund og Skovgård bli stengt i fellesferien, forteller Gjerde.

En av de største utfordringene med omleggingen vil være trafikkflyten.

-I denne perioden vil det bli både endret kjøremønster og nedsatt hastighet. Vi håper bilistene vil utvise tålmodighet og mest mulig hensyn overfor sine medtrafikanter, forklarer Johnsen

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Annonse -

LES OGSÅ

LES SISTE HEIMDALSBLADETspot_img
- Annonse -
ANNONSE:
font-family: praxis-next,sans-serif; font-weight: 900; font-style: normal;