0.4 C
Trondheim
søndag, april 11, 2021
- Annonse -spot_img

NTNU-studenter tilbyr privatundervisning

Stadig flere tar i bruk privatlærere for å forbedre karakterene. Men det koster.

- Annonse -

Det er lenge siden privatlærere var forbeholdt de overmøblerte hjem på vestkanten. De siste årene har det vokst frem et helt nytt marked innen privatundervisning.

En undervisningsform stadig flere benytter seg av. I Trondheim får du din egen lærer hjem på døra for mellom 350 og 700 kroner timen.

-Det koster, men for mange vil det ofte være dyrere å ta opp igjen et år.

Arve Seljebu (28) fra Lade er godt i gang med sin lektorutdannelse på Gløshaugen. Sammen med studiekollegaene Magnus Nesje Vatne (23) og Håvard Berg (24) tilbyr han i dag privatundervisning i realfag.

-For mange vil noen timer ekstra med privatlærer ofte være avgjørende for hvorvidt man står til eksamen eller ei. Dessverre er det ikke alle som får den oppfølingen de trenger på skolen.

Ingen skolelys

Selv om de tre lektorstudentene nå hjelper andre med å forbedre egne karakterer vil de ikke kalle seg noen skolelys av den grunn.

-For min egen del lå jeg sånn midt på treet på videregående. Jeg har imidlertid alltid likt å hjelpe medelever med leksene. Slik har det vært siden barneskolen, forteller Arve.

Håvard mener undervisningsglede er et viktig stikkord.

TILBYR PRIVAT LEKSEHJELP: Stadig flere elver tar i bruk privatlærere for å forbedre egne karakterer. For noen hundrelapper i timen kommer Håvard Berg (t.v.), Arve Seljebu og Magnus Nesje Vatne hjem til deg.
TILBYR PRIVAT LEKSEHJELP: Stadig flere elver tar i bruk privatlærere for å forbedre egne karakterer. For noen hundrelapper i timen kommer Håvard Berg (t.v.), Arve Seljebu og Magnus Nesje Vatne hjem til deg.

-Elever, enten det nå er i grunnskolen eller på videregående, merker fort hvilke lærere som er motiverte. At man er entusiastisk i forhold til eget fag og har et oppriktig ønske om å videreformidle kunnskap har mye å si.

Magnus er enig.

-Jeg husker selv fra min tid på ungdoms- og videregående skole at det var stor forskjell på lærerne. Enkelte lærere evnet å «se» elevene på en helt annen måte enn andre. Det gjorde at de som slet enten det nå var på det rent faglige eller med motivasjonen fikk den oppfølgingen de trengte.

Fellesskolen

De tre lektorstudentene tror ikke det at stadig flere elever nå benytter seg av privatlærere vil svekke fellesskolen.

-Personlig er jeg på ingen måte tilhenger av flere privatskoler. En stadig lavere lærertetthet i den offentlige skolen har imidlertid ført til at mange ikke får den oppfølging de trenger, forklarer Håvard.

Arve mener det er naturlig at de som sliter med å henge med i undervisningen tar grep.

-For mange kan noen timer med privatlærer gjøre at man kommer seg «a jour». Den enkelte elev må først og fremst tenke på egne karakterer, ikke nasjonal skolepolitikk.

Magnus forteller at de som oppsøker privatlærere stort sett er motiverte elever.

-De har et genuint ønske om å forbedre egne karakterer. Vi har også de som sliter med motivasjonen, men i bunn ligger allikevel et ønske om å gjøre noe med situasjonen.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Annonse -

LES OGSÅ

LES SISTE HEIMDALSBLADETspot_img
- Annonse -
ANNONSE:
font-family: praxis-next,sans-serif; font-weight: 900; font-style: normal;