- Annonse -spot_img

Tommy (33) vil åpne byens første øl-butikk

Han mener vi bør slutte å velge øl av gammel vane. Nå vil Tommy Holen Helland (33) starte byens første rene øl-butikk.

- Annonse -spot_img

Det er Gulating AS som til våren tar sikte på å åpne en egen nisjebutikk for øl i Trondheim sentrum.

Fra før har firmaet etablert butikker i Dale i Sunnfjord og på Strømmen utenfor Oslo. Butikken skal etter planen ha i overkant av 200 forskjellige ølsorter, det meste av norsk tapning.

Tanken er dessuten at man hver uke skal ha minst én ny øl-nyhet i hyllene.

-Som Norges ølhovedstad er det ikke mer enn rett og rimelig at også Trondheim nå får en slik butikk, sier Helland som snart vil gå inn på eiersiden i det vestlandske ølfirmaet.

Ølglad

I tillegg til å være en aktiv ølskribent via egen blogg og nettstedet Ølportalen.no (hvor han også er deleier), er Helland også primus motor for den årlige Bryggerifestivalen i Trondheim.

Men den ølglade 33-åringen, som nå altså ønsker å slå et slag for de mindre kjente hyllevarene, har selv vært en av de som har plukket det første, beste og ikke minst billigste på nærbutikkens øltorg.

-Da jeg var student gikk det stort sett i Dahls og Hansa. Da gjaldt det å få mest mulig øl for pengene, smiler Helland.

Men det var nettopp i studietiden at Helland skjønte at øl var mer enn bare en six-pack Dahls.

-Jeg hadde en studiekamerat som maste noe voldsomt om alle disse andre ølsortene som fantes og som angivelig skulle smake så godt. I Bergen var jeg med i «Mannskoret Arme Riddere». Vi bestemte oss for å starte en ølklubb hvor vi tok for oss det Vinmonopolet hadde å by på av forskjellige ølsorter.

Ølklubben ble etter hvert lagt ned, men Helland var bitt av øl-basillen.

VIL STARTE EGEN ØLBUTIKK: Ølentusiast Tommy Holen Helland (33) fra Romolslia mener Trondheim er Norges ølhovedstad. Nå vil han starte egen nisjebutikk for øl i sentrum.

 

I 2009 bestemte Helland seg for å starte en egen ølblogg.

-Jeg trodde jeg hadde funnet opp hjulet, men det skulle vise seg at det var fem andre i landet som allerede hadde en tilsvarende blogg. Vi bestemte oss etter hvert for å samles i en felles Facebook-gruppe. Facebook-gruppen ble etter hvert til det som i dag er ett av Norges mest populære ølnettsteder – Ølportalen.no.

-I midten av oktober passerte vi 1 250 000 treff. Ikke verst med tanke på at vi har vært på nett i underkant av to år, forteller Helland.

Helland, som i dag bor i Romolslia, er ikke snau når han blir bedt om å sette Trondheim på det norske ølkartet.

-Vi er uten tvil Norges ølhovedstad. Selv om trøndere er kjent for å være noe treg av seg, skjer det utrolig mye spennende her i byen. I tillegg til den gamle traveren EC Dahls har vi flere spennende nyskapninger som To Tårn, Brygghus 9, Trondheim Mikrobryggeri, Austmann og Daglighallen på Studentersamfundet.

Utelivsbransjen

Helland er også glad for at utelivsbransjen nå ser ut til å følge etter.

-Før var det gjerne «take it or leave it» når man var ute og skulle ha en øl. I dag ser vi at det er stadig flere som satser på et større utvalg.

Helland bedyrer at han gjennom sitt engasjement i Ølportalen og Bryggerifestivalen ikke har noen som helst bindinger, hverken til bryggerier eller utesteder.

-Om vi ser kun på antall ølsorter er Antikvariatet, Den Gode nabo, Daglighallen på Studentersamfundet, Trondheim Mikrobryggeri, Diskoteket og Brygghus 9 absolutt verdt et besøk. Sistnevnte er et relativt nystartet sted hvor det kan lønne seg å komme tidlig om man vil sikre seg en plass.

 

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ