- Annonse -spot_img

Alexander (29) holder byen ren

Trondheim bydrift sysselsetter i dag over 500 personer og er med det en av byens største arbeidsgivere. Nå er de i full gang med å koste opp vinterens strøsand.

- Annonse -spot_img

-Håndbrekket røyk tidligere i dag så jeg må parkere inntil en av disse kantsteinene.

Det er mandag morgen og Alexander Inderhaug (29) er i full gang med å koste gatene på Stokkanhaugen. Selv om kostemaskinen forrige uke var inne på verksted er det allikevel ikke alt som fungerer som det skal.

-Fra tid til annen skjer det uventede ting. Da gjelder det å improvisere litt, smiler Inderhaug før han tar imot Bydelsavisa Strindas utsendte.

KOSTEMAKSIN PÅ STOKKANHAUGEN: Alexander Inderhaug (29) ved Trondheim Bydrift er i full gang med å koste opp noe av de 18.000 tonn med sand som ble strødd i løpet av vinteren

Trondheim Bydrift er kanskje den etaten i kommunen flest Trondhjemmere har kontakt med i det daglige. Kjerneoppgavene dekker nemlig både kommunale idrettsanlegg, svømmehaller, skiløyper, parker, badeplasser, turstier, friluftsbadeplasser og gatetrær.

I tillegg drifter og vedlikeholder Trondheim Bydrift også byens vann- og avløpsanlegg. Etaten har også ansvaret for å vedlikeholde hele 850 kilometer med vei og gater i kommunen.

Veidrift

Inderhaug er tilknyttet Øst Veidrift, en av tre soner når det gjelder vedlikehold av vei i kommunen. De to siste ukene har 29 åringen sørget for å fjerne vinterens strøsand i bydelene på Strinda.

-Sand fra vinteren? Det er jo snart juni?

-Med den vinteren vi hadde så er det ganske mye sand vi må fjerne, forklarer Inderhaug som kan fortelle at det i vinter ble strødd hele 18.000 tonn med sand på de kommunale vegene.

Kostemaskinen Inderhaug kjører på Stokkanhaugen er ikke av de største. I løpet av en arbeidsdag tømmer han den opptil tre ganger.

-Når jeg kjører på Stokkanhaugen er det for langt å dra til nærmeste depot. Da tømmer vi maskinen på en innleid traktor.

Inderhaug jobber for det meste med vedlikehold av vei. Det vil si at han skal sørge for at byens gater er rene, at grusveiene er kjørbare, at kummer ikke er tette og reparere hull i asfalten. I tillegg utsteder han også såkalte beskjæringsvarsel.

-Hvis det er slik at private busker og trær vokser inn på kommunal grunn slik at dette blir til hinder for blant annet brøytemannskap så må vi pålegge grunneier å gjøre noe med det.

-Men respekterer folk disse beskjæringsvarslene?

-Det varierer. De fleste ordner opp med en gang. Enkelte ganger må vi imidlertid gjøre jobben selv. Da får grunneier en regning i posten for utført arbeid. Det hele dreier seg om at vi skal sørge for at veier og gater er fremkommelige og trygge for byens befolkning.

Trives

Inderhaug flyttet til Trondheim fra Molde i 2010. Her prøvde han seg en periode som kranfører før han begynte med bilpleie hos Ren Bil på Flatåsen.

Da det åpnet seg en mulighet hos Trondheim Bydrift slo 29 åringen til.

-Jeg er trives med å jobbe ute, er praktisk anlagt og liker å prate med folk. Slikt sett var jobben hos Trondheim Bydrift midt i blinken.

For i følge Inderhaug består en stor del av jobben å være i kontakt med publikum.

PLANLEGGING: –Bydrift bestiller ofte ekstra mannskap i travle tider, forteller Inderhaug.

-Når vi er ute i gatene hender det ofte at folk i nabolaget kommer bortom for å slå av en prat. Ofte begynner det med at vi får litt kjeft for manglende vedlikehold. Da tar jeg meg alltid god tid til å forklare hvorfor kommunen prioriterer som de gjør.

I følge Inderhaug er det en forklaring de fleste forstår.

-Det handler om å ta folk på alvor. Som ansatt i Bydrift så er jeg på mange måter kommunens ansikt utad. Derfor er det viktig at jeg opptrer på en måte som folk både forstår.

Inderhaug forteller at en viktig egenskap med å jobbe i etaten derfor er å ha sosiale antenner og like og snakke med folk.

Jobber skift

Som ansatt i Øst Veidrift jobber Inderhaug en to-skifts ordning. Første skift begynner kl. 06.00 og varer til 14.00. Kveldsskiftet strekker seg frem til klokken 22 på kvelden.

Inderhaug liker best å jobbe på dagtid.

-Spesielt når jeg kjører kostemaskinen. Da er det greit at det ikke er så mange barn i gata. På ettermiddagstid er det ofte mange unger som løper etter kostemaskinen for å følge med. Det er selvfølgelig veldig koselig men samtidig noe krevende.

Så hvordan er det egentlig å kjøre kostemaskin helt for seg selv i en avsidesliggende bydel.

-Helt greit! Jeg tar som regel lunch på rodestasjonen på Buran. Da får jeg litt input fra kollegaene. Det er alltid noen gode historier som fortelles.

Inderhaug videreutdanner seg for tiden innen vei- og anleggsfag på Tiller VGS sammen med 5 andre fra Trondheim Bydrift,

-Dette er jobben for meg. Da er det flott å kunne få ekstra kompetanse, forteller Inderhaug før han igjen fyrer opp kostemaskinen på Stokkanhaugen.

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ