2 C
Trondheim
tirsdag, mars 2, 2021
- Annonse -

Tom Rune (46): – Vi skal ikke loppe kundene

Som en av Midt Norges største arbeidsplasser sysselsetter Trondheim Lufthavn i dag nærmere 1500 mennesker. En av disse er Tom Rune Arnsen (46) fra Angelltrøa.

-Folk blir ofte overrasket når man hører hvor mange som faktisk jobber her. Det er nemlig bare et fåtall av de som får en moderne lufthavn til å gå rundt man faktisk ser.

Arnsen, som er utdannet siviløkonom, har det siste året jobbet som forretningutvikler hos Avinor på Værnes.

-Vi er i dag tre forretningsutviklere med forskjellige ansvarsområder. Mitt primære ansvarsområde er å analysere tall og informasjon slik at vi kan treffe de rette beslutningene.

Og de «rette beslutningene» er av stor betydning i alt ifra kontraktforhandlinger, markedsføring og utforming av parkeringsanlegget til hvor mye kaffen skal koste på flyplassens mange serveringssteder.

Forventninger

-Vi sjekker jevnlig hva det koster for blant annet en kaffe og en baguette på 7-eleven i byen og prøver å legge oss på et noenlunde samme nivå.

For er det noe Avinor ikke vil så er det å loppe kundene, forklarer Arnsen.

-Alt handler om de forventningene våre reisende har til Værnes. Det viktigste er selvfølgelig at flyene er i rute. Men ting som at det er enkelt å skaffe parkeringsplass, lett å finne frem og at ikke en matbit skal koste skjorta er alt med på å danne en totalopplevelse av flyplassen.

Om lag 12000 passasjerer passerer hver dag gjennom terminalene på Værnes. Med nærmere 54000 flybevegelser i året håndterer flyplassen på Stjørdal nærmere 4,4 millioner passasjerer årlig.

-Trondheim Lufthavn har i dag en av Europas mest trafikkerte flystrekninger. Om lag 2 millioner mennesker reiser hvert år mellom Trondheim-Oslo, forteller Arnsen.

Og med en slik trafikk kan det noen ganger gå en kule varmt.

Kundeservice

Som for eksempel når dårlig vær på Gardermoen fører til forsinkelser på Avinors øvrige 45 lufthavner.

-Da er det bare å komme seg ut av kontoret for å snakke med de reisende. Ved større forsinkelser eller hendelser er det viktigste at vi møter de reisende der de er med sine spørsmål og frustrasjoner. Da er det dugnadsånden som gjelder i Avinor, forklarer Arnsen.

Og ofte holder det med en bit sjokolade og en hyggelig kommentar.

-Jeg husker godt en eldre dame nordfra som i utgangspunktet var veldig frustrert for at flyet hennes var flere timer forsinket men som satte så stor pris på at vi var der for henne at hun gjerne kunne vente til dagen etterpå med å reise. Slikt gjør inntrykk.

MORGENMØTE: Som forretningutvikler i Avinor har Tom Rune Arnsen (46) en sentral plass i utviklingen av Trondheim Lufthavn. Da er det godt med gode medarbeidere.

For i følge Arnsen er tilstedeværelsen og det å ta de reisende på alvor viktig.

-Alle kan sende ut en melding på høyttaleranlegget. Noe annet er det faktisk å gjøre noe for passasjerene.

Spleiselag

Avinor er et statlig eid aksjeselskap under Samferdselsdepartementet og har ansvaret for de statlige lufthavner og flysikringstjenesten i Norge.

Arnsen forteller at Avinor er et selskap som er til for folket.

-Det høres kanskje ut som en festtale men det er faktisk realiteten. Avinor er et selvfinansierende selskap uten statlig støtte. Vi er til ikke bare for flyselskapene men også for de reisende.

I følge Arnsen så Trondheim Lufthavn en av få flyplasser i landet som i dag går med overskudd.

-Alle som reiser via Værnes er med på et stort spleiselag. Den 20 kroningen man betaler for en kaffe er faktisk med på å sikre drift ved en rekke mindre flyplasser. Alt handler om hvilken infrastruktur og samfunn man ønsker her til lands.

Avinor finansieres nemlig gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene. I 2014 hadde Trondheim lufthavn en omsetning på 650 millioner.

Før Arnsen begynte som forretningsutvikler hos Avinor var han å finne som salgs- og markedssjef hos Trønder Taxi på Moholt.

-Overgangen var i så måte ikke så stor. Som markedssjef hos Midt Norges største taxisentral hadde jeg utstrakt kontakt med Værnes.

For 46 åringen fra Angelltrøa har funnet sin hylle her i livet.

-Jeg trives hver dag på jobb. På mange måter er en flyplass en teaterscene. Bare det å gå fra avgangshallen til adkomsthallen gir mange sterke inntrykk. Fra tårevåte avskjeder til hjertelige gjensyn.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

LES OGSÅ

LES SISTE HEIMDALSBLADET
font-family: praxis-next,sans-serif; font-weight: 900; font-style: normal;