- Annonse -spot_img

Øyvind (52) satser alt på sin store lidenskap

Som internasjonal salgssjef i Visit Trondheim, jobbet Øyvind Blomstereng (52) i tre og et halvt år med å fremme Trondheim som turistmål. Men det var som fotograf han for alvor satte byen på kartet.

- Annonse -spot_img

I forbindelse med en utstilling på Ringve Museum i begynnelsen av 2014 lagde Trondheims-fotografen en time-lapse av nordlys som Adressa la ut på sine nettsider.

Og det var da snøballen begynte å rulle. Dagen etterpå ringte nemlig Aftenposten som ville bruke den samme bildeserien. Et par dager senere var det internasjonale nyhetsbyrået Reuters på tråden.

-Det var helt uvirkelig. Plutselig var bildene mine gått viralt verden over.

Men det skulle ikke stoppe der. Bildene til Trondheims-fotografen ble plukket opp av både The Guardian, New York Post og Huffington Post.

Sistnevnte brukte en helside på Blomsterengs bilder med overskriften «Book your ticket to Norway folks!», med kartnåla plassert på Trondheim.

Avisen som i 2012 var den første rene nettavisen som vant den gjeve «Pulitzerprisen» ønsket sågar å intervjue fotografen fra Trondheim på direkten til sine 35 millioner lesere.

To uker at etter at den første telefonen kom fra Adresseavisen var Blomsterengs bilder vist på 40 TV-kanaler verden over.

En økonomiprofessor uttalte i den forbindelse at Blomstereng sine bilder alene hadde skaffet Trondheim som turistmål enorm reklame verdi. Det ble antydet av Innovasjon Norge at det hele hadde en markedsføringsverdi på over 40 millioner kroner.

Eget firma

Blomstereng er i følge seg selv en rastløs sjel.

-På morsiden er det en rekke kunstnere. Jeg selv har gått svanger i mange år med et ønske om å skape noe selv.

Og trangen til å «stå på egne ben» tok i fjor overhånd. Blomstereng sa opp en godt betalt jobb i Visit Trondheim for å satse på sin store lidenskap -profilering og fotografi.

-Fotografering er min uttrykksmåte. Vi er omgitt av «magiske øyeblikk». Min misjon er å fange disse.

I dag driver Blomstereng et eget firma som har spesialisert seg på profilering og utsmykning.

Øyvind%20Blomstereng-004-Stadig flere ønsker lokal utsmykning av sine møte- og venterom. Enten det nå er snakk om natur- eller bybilder.

Blomstereng har i en årrekke levert en bilder til private hjem, så derfor var det naturlig å satse mot bedriftsmarkedet.

-Det er en stor anerkjennelse å vite at mine bilder har pyntet opp i såpass mange hjem her i byen. Det gjør meg ydmyk samtidig som det gir ekstra glød i arbeidet.

Blomstereng er i dag fulgt av flere tusen verden rundt. På Facebook har siden «Mine magiske Øyeblikk» over 4.200 følgere. På Instagram har Trondheims fotografen over 4000 følgere. Og på nettsiden 500px.com/blomstereng har 52-åringen hele 280.000 views på ett år.

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ