- Annonse -spot_img

Unge filmskapere håper lokal musikkvideo skal åpne dørene i tøff bransje

- Annonse -

I november i fjor ble en etterlysning lagt ut på Facebook hvor fire unge filmskapere i Trondheim søkte etter skuespillere.

Responsen var stor og nå er kvartetten i full gang med produksjonen av en musikkvideo de håper skal være en døråpner i en tøff bransje.

De fire filmskaperne det er snakk om er Ida Larsen (26), Jøran Johansen (29), Elias Nonås (26) og Rune Manstad (26). Alle utdannet innen film og videoproduksjon hos NTNU. En utdannelse som tar hele fem år.

Nå har de sammen stiftet selskapet «Cliffhanger Film AS».

-Vi kunne selvfølgelig hver for oss prøvd å komme oss inn i en større sammenheng, men dette er noe vi har gått svanger med i lang tid, forteller styreleder Jøran Johansen.

Møttes på premiere

Og idéen til et eget filmselskap ble unnfanget på premièrefesten for filmen «Utburd» signert 10 filmskapere fra NTNU. En film som fikk terningkast 4 av Birger Westmo i NRK Filmpolitiet.

-Nå hører det med til historien at vi også fikk terningkast 2 og 3 av andre medier. Sånn sett hadde det vært bedre med terningkast 1. Ingen husker en film som fikk en «toer», men når en film får dårligste karakter så blir folk nysgjerrig, ler «filmnerden» i firmaet Elias Norås.

-Elias er et filmleksikon på to bein. Han vet det meste om norsk og utenlandsk filmproduksjoner forteller Johansen.

Nonås var produsent for filmen «Utburd» og takker ikke nei til fremtidige produsentoppdrag. Personlig har han stor sans for alt som er signert Quentin Tarantino.

-Favorittfilmen er uten tvil «Pulp Fiction». En gjennomført bra film. Beste scene må være da Christopher Walken forteller hvordan han gjemte klokka under fangeoppholdet i Vietnam.

Nå søker det lokale filmselskapet nye oppdrag og flere arbeidsgivere.

-Vi er nå inne i det du kan kalle etableringsfasen. Vi har allerede hatt en del oppdrag som for eksempel et større prosjekt for Hammer Hagesenter hvor vi produserte 25 videosnutter, forteller Johansen.

Ida Larsen forteller at det viktigste for det nystartede firmaet er å bygge en portefølje.

-Selv om det er en bransje i vekst er det viktig å opparbeide seg gode referanser.

De unge filmskaperne bak «Cliffhanger Film AS» forteller at det å lage for eksempel en kort presentasjonsvideo på et par minutter er mer tidkrevende enn det mange tror.

-Helt klart. Selve filmingen går som regel raskt unna. Det er den kreative prosessen i forkant og all redigeringen i etterkant som tar noe tid, forklarer Johansen.

Og Cliffhanger Film AS mener de har funnet en måte å jobbe som vil gi resultater.

-Så absolutt. Og når man er ny i bransjen yter man ofte det lille ekstra. Vi er som reklame- og filmselskap ellers ikke fornøyd før kunden er fornøyd, forteller eneste kvinne i firmaet Ida Larsen.

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ