9 C
Trondheim
tirsdag, september 22, 2020

-Er det noen som fortjener en klem så er det Wenche!

Trondheim Torg feirer i år 25 år. Frisøren i kjøpesenterets underetasje har vært med fra starten.

-Hvor mange av dagens leietagere som har vært med fra starten? Du, da må jeg faktisk tenke meg litt om.

Jomar Asbøll har vært senterleder for Trondheim Torg siden 1996 og har i to tiår år sett leietagere komme og gå. Noen har han imidlertid rukket å bli ganske så godt kjent med.

-Wenche og faren har vært her siden starten. Er det noen som fortjener en jubileumsklem må det være det henne.

VÆRT MED SIDEN STARTEN: Da varemagasinene HK og Sundt slo seg sammen til Trondheim Torg for 25 år siden åpnet også Trondheim Torg Frisør. – Pappa hadde drevet salong i HK siden slutten av 70-tallet og ble med over, forteller daglig leder Wenche Græsli Rørvik.

Selv om Trondheim Torg Frisør har vært med siden starten i 1992 er salongen eldre enn som så.

-Da HK og Sundt ble slått sammen hadde pappa allerede drevet salong i førstnevnte varemagasin i 14 år. På den tiden hadde han flere salonger som gikk under kjedenavnet “Salong 26”, forteller Wenche Græsli Rørvik.

Da de to varemagasinene fusjonerte flyttet frisørsalongen inn i underetasjen på Trondheim Torg, et lokale man har hatt i 25 år.

-Noen vil kanskje si at vi er litt bortgjemt der vi ligger men det er noe vi merker lite til. Vi ser det heller slik at vi er en oase av ro og velvære i et hektisk kjøpesenter, ler Græsli Rørvik som forteller at en stor andel av de som er innom salongen er faste kunder.

TROFAST LEIETAGER: –Wenche og faren har vært her siden starten. Er det noen som fortjener en jubileumsklem så må det være det henne., sier senterleder ved Trondheim Torg Jomar Asbøll.

Elsker frisøryrket

Selv begynte Græsli Rørvik som lærling i 1988. Da kostet en klipp 180 kroner.

-Med en far som drev flere salonger  lå det kanskje litt i kortene at også du skulle satse på frisøryrket ?

-Joda, men hadde jeg ikke elsket det jeg holder på med hadde jeg ikke holdt på så lenge. Det å være frisør i dag er noe helt annet enn da jeg begynte i yrket. I dag er kunden mer bevisst både når det gjelder dette med individuell tilpassing av frisyren og når det gjelder bruken av forskjellige hårdpleieprodukter. Her er det i dag utrolig mye på markedet

-Hva er den største forskjellen når det gjelder motebildet da?

-I dag tør vi i mye større grad å være oss selv samtidig som vi er blitt tøffere når det gjelder å teste ut nye frisyrer. Folk er også mer bevisst på at frisyren skal matche helheten.
Trondheim Torg har i dag 9 ansatte og har til enhver tid 1 til 4 lærlinger inne.

TRONDHEIM TORG ANNO 1972: Trondheim Torg har rundet 25 år som kjøpesenter. Men det var kjøpesenter på torget også før 1992. Varemagasinene HK og Sundt var forløperen. Slik så det ut i 1972. Sundt hadde rulletrapp men var ikke først i byen, det var det EPA som var.

Græsli Rørvik forteller at hun er opptatt av at de ansatte skal trives på jobb.

-Et godt arbeidsmiljø genererer engasjerte og faglig flinke og frisører som setter kundene i fokus. Vi er også bevisst på at våre lærlinger skal få den opplæring og trygghet som er nødvendig for at de skal kunne bli stolt av yrket sitt.

Græsli Rørviks far Bård Jomar Johnsen jobber fortsatt i salongen på Trondheim Torg 3 dager i uken.

-Da pappa begynte som frisør kostet en herreklipp i underkant av fem kroner. At han fortsatt holder koken er helt magisk. Vi er heldige som får jobbe med et så fantastisk yrke, mennesker og ansatte.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

3,622FølgereLik

Siste saker:

Trønderkjøkken AS – elegante kjøkkenløsninger fra franske Mobalpa

Det er få ting som er med på å øke verdien av egen bolig som et stilfullt kjøkken. Da kan det være greit å vite at kvalitet ikke alltid behøver å koste mer enn ordinær "hyllevare".
font-family: praxis-next,sans-serif; font-weight: 900; font-style: normal;