Dataspilling er ikke lenger forbeholdt gutterommet. Ved Tiller videregående skole er “gaming” satt på timeplanen. 

Av Jan Vestre

Som en av få skoler i landet tilbyr Tiller VGS i dag “e-sport” som en del av sitt utdanningstilbud. E-sport er en fellesbetegnelse for ulike dataspillkonkurranser på profesjonelt nivå og regnes i dag som verdens raskest voksende idrett.

-Foreløbig er vi den eneste skolen i Trøndelag med et slikt tilbud. E-sport følger lærerplanen for toppidrett og kan velges på flere studieretninger. På lik linje med andre fag vil man også i e-sport få standpunktkarakterer og kunne bli trukket ut til eksamen.

Wiggo Sunde (48) er avdelingsleder ved Tiller videregående skole. Han forteller at dataspilling på ingen måte er noen subkultur for inaktiv ungdom.

-E-sport er en lagidrett hvor det settes store krav til samhandling, koordinasjon og konsentrasjon. Utøverne må hele tiden tenke taktisk og kunne ta raske beslutninger under press. Skal man hevde seg i toppen man også ha fokus på ting som kosthold, trening og restitusjon.

Selv om Sunde har bakgrunn som kunstner har han alltid vært opptatt av dataspill og ny teknologi. Han mener dataspillet en stadig viktigere del av nordmenns identitet og kulturarv.

MODERNE UTDANNELSE: -Velger man studieretningen “Medier og kommunikasjon” ved Tiller videregående skole får man en moderne utdannelse tilpasset en stadig skiftende mediehverdag, forteller avdelingsleder Wiggo Sunde (bildet)

– Dataspill har siden tidlig på 70-tallet vært med på å forme både populærkulturen og folks hverdag. Dataspill har dessuten “pushet” utviklingen av ny teknologi og gitt ungdom en innsikt og kompetanse de ellers ikke ville ha fått. Undersøkelser viser at de som spiller mye gjør det bedre i realfag enn gjennomsnittet. Til sammenligning gjør de som bruker mye tid på sosiale medier det dårligere i tilsvarende fag.

E-sport har i dag rundt 145 millioner utøvere på verdensbasis. De største turneringene følges av millioner av mennesker verden over og det konkurreres om premiepotter i millionklassen.

Selv om e-sporten i Norge fortsatt sliter med fordommer og manglende anerkjennelse, ikke minst fra idretten selv, så er ting i ferd med å skje også her til lands.

Store aktører som Telenor gikk for to år siden inn som sponsor for det som er blitt Norges største e-sportsatsing – Telenorligaen. I fjor ble også e-sport for første gang en del av Norway Cup, mens Vålerenga Fotball gikk inn som kommersiell og faglig partner i et selskap som satser på e-sport.

En av de som synes det er en naturlig utvikling er Alexander Hole (29). I tillegg til jobben som lærer ved Tiller videregående skole er Hole også fotballdommer i 3.divisjon menn og for de beste juniorspillerne i Trondheim.

-E-sport handler i stor grad om lagarbeid og kommunikasjon utøverne mellom. Jeg kan derfor relatere mye av undervisningen til andre lagidretter. I likhet med for eksempel fotball så må man også i e-sport samarbeide for å finne veien gjennom forsvaret til motstanderen.

BRUKER FOTBALLTERMINOLOGI: Alexander Hole (bildet) er i tillegg til jobben som lærer ved Tiller VGS også fotballdommer for 3. divisjon menn. Han mener det er mange likheter mellom e-sport og fotball.

Hole ser også store likheter mellom det å være lærer og det å være fotballtrener.

-Helt klart. Ungdommen tilbringer såpass mye tid bak skjermen at det er nesten umulig for meg som lærer å henge med på alt. Min rolle blir derfor å strukturere treningen, minne elevene på hva som er viktig, lage delmål, presentere teori og flette det hele sammen med den praktiske treningen.

Hole bruker også mye tid på å snakke om kosthold og forebyggende trening.

-Det å ha et riktig kosthold er helt avgjørende skal man klare å spille 4-5 timer i strekk. Om man kun hiver i seg Grandiosa og Cola vil blodsukkeret stige raskt for så å falle like raskt ned igjen. Da klarer man ikke å holde på konsentrasjonen. Når man driver med en statisk idrett som e-sport er det også utrolig viktig med forebyggende trening. Dette gjelder spesielt håndledd, albue, skuldre, nakke og rygg.

Hole er opptatt av å bryte med det stereotypiske bildet av “gamere” som lat og usosial ungdom.

-Om du mener poden “kaster bort” for mye tid bak dataskjermen og at han heller burde ta seg en tur ut for å treffe skolekameratene så vri heller litt på det. Istedenfor stadig formaninger så ta heller med deg kjøkkenstolen inn på gutterommet og lær litt mer om spillverdenen. Få ting er nemlig mer sosialt enn det å spille online med venner.

EN “GUTTETING”: Enn så lenge er det flest gutter som velger e-sport. -I andre land kommer jentene etter i stadig større grad. E-sport er en idrett hvor gutter og jenter stiller på helt lik linje, forklarer lærer Alexander Hole (bak). Her sammen med  Henrik Speer By, Jan Van Ngo, Abdyrahman Annaniyazov og Kristoffer Garnes Bjørnbak.

E-sport kan i dag velges som en del av undervisningen for de som enten søker seg til Studiespesialisering eller til “Medier og kommunikasjon”.

-Studieretningen “Medier og kommunikasjon” gir generell studiekompetanse og er et tilbud for alle som ønsker å jobbe kreativt og er glad i å skape ulike uttrykk. Mediebruken er i dag ekstrem stor noe som byr på helt andre utfordringer men også helt andre muligheter enn for bare noen få år siden, forklarer Sunde.

Tiller VGS tilbyr i dag sine elver topp utstyrt lyd og video-studioer, fotostudio og et flerkamerastudio til nyhetssendinger. Et eget spillerom med 15 proffe gamingmaskiner til 20.000 kroner stykket står også klart for de som velger e-sport.

-Vi er veldig stolt over både våre fasiliteter og våre dyktige og motiverte lærere. Velger man “Medier og kommunikasjon” ved Tiller VGS så får man en moderne utdannelse tilpasset en mediehverdag i stadig endring, avslutter Sunde.

 

Legg igjen en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.