Det er spesielt metrobussene som vil kreve de største endringene. Da bussene ikke bør rygges rygges vil det være behov for egne vaske- og klargjøringsfasiliteter. I tillegg vil det også være behov for egne ladestasjoner for de 35 ny el-bussene som settes i trafikk i 2019.
I sitt møte den 22. august anbefalte fylkesutvalget at kostnadene burde finansieres gjennom Miljøpakken. Det er imidlertid rådmannen uenig i og viser til at det er Trøndelag fylkeskommune som har ansvar for kollektivtransport i Trondheim.
Om utvidelse av bussdepotene på Sorgenfri og Sandmoen allikevel skulle blitt finansiert gjennom Miljøpakken, så ville dette ha gått på bekostning av andre prosjekter. Det er kun prosjektene i Kongens gate, Innherredsveien, Olav Tryggvasons gate og Elgeseter gate som ennå ikke er realisert og som det dermed er mulig å omdisponere midler fra.
Nytt depot
Fylkestinget vedtok i desember 2016 at det skulle jobbes videre med etablering av et nytt depot i området Brøset/Rotvoll/Leangen/Strindheim som erstatning for dagens depot på Sorgenfri. Tanken var at det nye depotet skulle stå klart iløpet 2019.
I sitt møte i februar i år gikk fylkestinget inn for å utsette et nytt depot til 2022-2024, og heller oppgradere de to eksisterende depotene.
Det er beregnet at et nytt bussdepot vil ha en kostnadsramme på rundt 720 millioner. Fylkesutvalget mener 40% av kostnadene bør dekkes gjennom Miljøpakken. Heller ikke dette er rådmannen med på som mener det er for tidlig å ta stilling til løsning og finansiering av et nytt bussdepot i øst.
Saken kommer opp i Formannskapet tirsdag 23.10.