0.4 C
Trondheim
søndag, april 11, 2021

Mener fylkeskommunen bør ta regninga for nytt bussdepot

Bussdepotene på Sorgenfri og Sandmoen må oppgraderes for 100 millioner for å kunne håndtere metrobusser og elektriske busser.  

- Annonse -

Det er spesielt metrobussene som vil kreve de største endringene. Da bussene ikke bør rygges rygges vil det være behov for egne vaske- og klargjøringsfasiliteter. I tillegg vil det også være behov for egne ladestasjoner for de 35 ny el-bussene som settes i trafikk i 2019.

I sitt møte den 22. august anbefalte fylkesutvalget at kostnadene burde finansieres gjennom Miljøpakken. Det er imidlertid rådmannen uenig i og viser til at det er Trøndelag fylkeskommune som har ansvar for kollektivtransport i Trondheim.

Om utvidelse av bussdepotene på Sorgenfri og Sandmoen allikevel skulle blitt finansiert gjennom Miljøpakken, så ville dette ha gått på bekostning av andre prosjekter. Det er kun prosjektene i Kongens gate, Innherredsveien, Olav Tryggvasons gate og Elgeseter gate som ennå ikke er realisert og som det dermed er mulig å omdisponere midler fra.

Nytt depot

Fylkestinget vedtok i desember 2016 at det skulle jobbes videre med etablering av et nytt depot i området Brøset/Rotvoll/Leangen/Strindheim som erstatning for dagens depot på Sorgenfri. Tanken var at det nye depotet skulle stå klart iløpet 2019.

MÅ UTVIDES: Bussdepotet på Sorgenfri må oppgraderes for å kunne håndtere de nye superbussene. (Foto: Google Street View)

I sitt møte i februar i år gikk fylkestinget inn for å utsette et nytt depot til 2022-2024, og heller oppgradere de to eksisterende depotene.

Det er beregnet at et nytt bussdepot vil ha en kostnadsramme på rundt 720 millioner. Fylkesutvalget mener 40% av kostnadene bør dekkes gjennom Miljøpakken. Heller ikke dette er rådmannen med på som mener det er for tidlig å ta stilling til løsning og finansiering av et nytt bussdepot i øst.

Saken kommer opp i Formannskapet tirsdag 23.10.

1 kommentar

  1. Tipper at dette blir tidenes pengesluk, med utallige uforutsette problemer og utgifter, og drift med evig og dundrende underskudd.
    Trikk, med egne traseer, ville nok vært en langt bedre løsning, både økonomisk, praktisk og estetisk.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Annonse -
4,110FølgereLik
- Annonse -

Siste saker:

ANNONSE:
%d bloggere liker dette:
font-family: praxis-next,sans-serif; font-weight: 900; font-style: normal;