Etter at det ble bestemt at Trondheimsområdet skulle få nytt kollektivsystem er det få ting som har engasjert trondhjemmerne i like stor grad som metrobussene.
Drosjesjåfør og bystyrepolitiker Kjetil Utne (63) har siden starten vært kritisk til deler av prosjektet. Han understreker imidlertid at det ikke er metrobussene i seg selv han har vært negativ til.
-Nei, de nye bussene ser både fine og komfortable ut. Hvordan folk vil oppleve det nye kollektivtilbudet kommer nok mer an på hvor i byen man bor. Der mange vil få et bedre tilbud, vil andre igjen få en mer tungvint hverdag.

Utne forteller at det først og fremst er kostnadene rundt metrobussprosjektet som har opptatt ham mest.
-Selv om alt skulle fungere knirkefritt fra første dag så er det allikevel legitimt å kunne diskutere hvorvidt det har vært vel anvendte kroner. Hvor mye «miljø» får vi egentlig ut av hver krone? Og kunne den samlede miljøgevinsten vært større om noen av midlene hadde blitt brukt på andre tiltak?
72 timer
Samme dag som det nye kollektivsystemet trer i kraft fyller bystyrepolitikeren fra Høyre 64 år og planlegger derfor å bruke dagen på helt andre ting enn å sitte på buss.
Dagen etterpå setter han seg imidlertid på buss 10 fra Ila og opp til Skistua. Deretter går det slag i slag – i tre hele dager.
-Tanken er at jeg i løpet av 72 timer skal ha testet alle bussrutene i byen. Jeg har opprettet en egen side på Facebook hvor folk kan lese om hvilke erfaringer jeg gjør meg underveis. Jeg vil snakke med både sjåfører og passasjerer og det vil bli lagt ut bilder og videosnutter, forklarer Utne.

-Nå er det jo snart kommunevalg. Er ikke dette bare et stunt for å sanke stemmer?
-De som kjenner meg vet at jeg innimellom kan finne på litt utradisjonelle ting. Som lokalpolitiker mener jeg det er viktig at man både lytter til folk og at man setter seg godt inn i sakene som diskuteres. Ved «stunt» som dette slår jeg to fluer i en smekk, smiler Utne som før valget i 2007 lå en uke i lavvo på Torvet.
-Blir det terningkast og slike ting?
-Nei, det ville blitt alt for tilfeldig da det er mye som kan inntreffe som hverken den enkelte sjåfør eller AtB kan lastes for. Det blir mer det at jeg vil prøve å formidle hvordan det er å ta buss i forskjellige deler av byen. Er det langt å gå til nærmeste stoppested? Hvor ofte går bussen? Må man belage seg på flere bussbytter? Hvor godt korresponderer de forskjellige rutene? Er det trangt ombord?
Har du tips eller innspill til bystyrepolitikeren fra Høyre kan du sende melding HER.