–Nå har kjøreopp-læringen for personer med nedsatt funksjonsevne fått et godt tilbud gjennom Heimdal Trafikkskoles satsing. Det har vært et vakum i markedet.
Dette sier sjåførlærer Ruben Reynolds, som har ansvaret for den spesialtilpassede kjøreskolebilen som nå er i drift hos Heimdal Trafikkskole.
Reynolds har mange års erfaring i opplæring gjennom bil med spesialutstyr for handikappede. Da hans tidligere arbeidsgiver, KMS Trafikkskole AS, gikk konkurs tidligere i år var daglig leder Inger Teigen og Heimdal Trafikkskole raskt inne i bildet og overtok den velutstyrte og spesialtilpassede KIA’en.
-Bilen er utstyrt med mulighet for venstrebens-gass, håndbetjent gass og brems og diverse rattkuler med og uten knapper til blinklys, spyler og horn, forklarer Reynolds.
Utfordringer
– Det er nok mange som sitter hjemme, men som godt kunne vært ute i trafikken, forteller Roger Dragsten Moe fra Tiller som nylig fikk teste ut det nye tilbudet ved Heimdal Trafikkskoles lokaler i Industriveien på Heimdal.

Moe fikk slag for 5 år siden og har i ettertid engasjert seg sterkt i foreningen LHL Hjerneslag Ung Trøndelag.
– Jeg vet at det er mange som som på en utmerket måte kunne mestret å kjøre bil selv men som dessverre er prisgitt drosjer eller at andre kjører.
Det er en tilværelse Moe kjenner ekstra godt. Han har vært både fotograf og mangeårig drosjeeier, og kjørte selv drosje for rullestolbrukere i flere år.
Kollega Sissel Marie Gjerdseth kan lett relatere seg til Moes opplevelser. Som barn opplevde hun å få hjerneblødning hele tre ganger, og ble på et tidspunkt lammet og kunne ikke snakke.
–Med god støtte fra far, en solid bonde og lokalpolitiker som tok det som en selvfølge at jeg skulle klare alt, så kom jeg tilbake, fikk lappen og kom ut i arbeidslivet, smiler hun.
Både Gjerdseth og Moe opplevde det å miste friheten til selv å kjøre bil som tungt. Begge klarte imidlertid å komme seg tilbake og kjører i dag bil selv.
-Mange kan nok gi litt opp, det er mange arenaer å forholde seg til, og man kan møte mye motstand. Men gi ikke opp, med førerkort blir man igjen en større del av samfunnet, sier Gjerdseth.
–Stabilitet er viktig, og de fleste med nedsatt funksjonsevne har ingen mulighet til å øvelseskjøre med egen bil. Derfor er jeg glad for at vi nå har et godt tilbud til nettopp denne gruppen, sier Reynolds som mener at alle som kan ta førerkortet, bør få muligheten