- Annonse -spot_img

Dyrebutikk på Tiller satser friskt i knalltøff bransje

Familien Gussøy har drevet dyrebutikk i 30 år. Nå har de spisset albuene og tatt opp kampen mot den stadig voksende netthandelen.

- Annonse -spot_img

Nordmenn handler på nett som aldri før. Tall fra Nets viser at vi i 2019 la igjen over 163 milliarder kroner i ulike nettbutikker, en økning på 13 prosent fra året før.

-Om vi i det hele tatt skulle klare å overleve i bransjen var vi nødt til å gjøre en del offensive grep. Vi har nå senket prisene til under netthandel-pris samtidig som vi nylig begynte å tilby hjemkjøring av varer, forteller Ole Gussøy (70) i 1st Choice Butikken på Tiller.

Gussøy driver i dag firmaet og butikken sammen med sin kone Mary Nikoline (68) og sine to døtre Vibeke (43) og Hilde (47).

I fjor hadde butikken som frem til 2010 holdt til på Nidarvoll, 30-års jubileum.

-De første årene var vi tungt inne på grossistsiden. Etter hvert som de danske og svenske aktørene gjorde sitt inntog på det norske markedet på 2000-tallet, har imidlertid grossistbiten blitt faset mer og mer ut, forklarer Gussøy.

1st Choice Butikken i Ivar Lykkes veg 4 på Tiller eies og drives av familien Gussøy. Hilde Gussøy (t.v.) er daglig leder for familiebedriften. Her sammen med moren Mary og faren Ole.

Årene som grossist har allikevel gitt butikken på Tiller et verdifullt fortrinn i markedet forteller Hilde Gussøy, som har tatt over som daglig leder av familiebedriften.

-Vi kjøper direkte fra ulike fabrikker verden over. Det at vi har kuttet engrosleddet har gjort det mulig å senke prisene betydelig mer enn det vi ellers kunne ha gjort, forklarer hun.

Hilde Gussøy mener allikevel at personlig service og inngående kunnskap om produktene man selger, er det største fortrinnet kontra nettbutikkene.

-Så absolutt. Den aktuelle nettbutikken har kanskje en enkel «Q&A» (spørsmål og svar), men utover det er det ingen råd eller veiledning å få. Spesielt når det gjelder hvilket type fôr man bør bruke til hunden og katten sin, så er det viktig at man kjøper det dyrene faktisk trenger.

Gussøy forteller at man som en ekstraservice til sine kunder tilbyr gratis klipp av hundeklør.

-Mange hundeeiere er redd for å klippe for langt inn slik at hunden får vondt. En del hunder er heller ikke spesielt begeistret når klørne skal klippes. Derfor er dette noe vi kan gjøre  mens kunden er og handler inne i butikken, forteller hun.

1st Choice Butikken utvidet nylig lokalene med 120 m2 og har nå totalt 570 m2 å boltre seg på.

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ