7.6 C
Trondheim
onsdag, oktober 20, 2021
- Annonse -spot_img

Wullum AmCar AS flytter fra Spongdal

Hva som vil skje med verkstedbygningen er ennå ikke avgjort. -Håpet er å kunne bygge nye boliger, forteller daglig leder Tore Wullum.

- Annonse -spot_img

Etter 20 år på Byneset flytter nå Wullum AmCar AS virksomheten fra Spongdal sentrum. Selskapet har kjøpt tomt på Øysand hvor det skal settes opp et helt nytt verkstedbygg.

-Målet er å være på plass i nye lokaler før vinteren som er den travleste tiden på året for oss, forteller daglig leder Tore Wullum.

Wullum AmCar AS driver i dag salg av hjullastere og minigravere. De gule  anleggsmaskinene har i mange år vært noe av det første man har sett når man har ankommet Spongdal sentrum.

-Mangel på innendørs oppstillingsplasser har gjort at vi har måttet basere oss på utendørs parkering. Dette har nok gjort at mange har sett på oss som et litt skjemmende fremmedelement i Spongdal sentrum, vedgår Wullum.

Da Wullum AmCar kjøpte det gamle verkstedsanlegget i krysset Hangerslettvegen og Spongdalsvegen i 2001, hadde flere mindre bilrelaterte firma tilhold i lokalene. I dag er det kun ett firma igjen i tillegg til Wullum selv.

Daglig leder Tore Wullum (bildet) ser frem til å flytte inn i nye lokaler på Øysand. -Vi har for lengst vokst ut av det gamle verkstedbygget på Spongdal, forteller han.

Hva som vil skje med lokalene når Wullum Amcar flytter ut er ennå uvisst.

-Byggene er i dårlig stand og lite attraktive som næringslokaler. Det lekker fra taket i den ene verkstedhallen, og under sprengkulden for et par uker siden måtte jeg sitte med vinterjakke innendørs for ikke å fryse.

Rives eller bevares?

Wullum mener bygningsmassen bør rives og tomta omreguleres fra næring- til boligformål. I et forslag til ny detaljregulering legges det opp til 15 nye boliger.

-Tanken er å etablere bebyggelsen i en hestesko hvor inngangspartiene er vendt ut mot veien og soverommene inn mot et stille tun. Parkering vil skje i egen parkeringskjeller. Når det gjelder materialvalg og utforming så vil rekkehusene ligne på boligbebyggelsen ovenfor skolen.

Wullum sier han har fått mange tilbakemeldinger fra folk på Byneset som mener den gamle verkstedhallen er ett av bygdas styggeste bygg.

Slik så det ut i 1965 da bygget ble brukt som rutebilstasjon. (Foto: Per Brå)

Men det er også de som ønsker at det gamle verkstedsanlegget bør bevares. Byantikvaren mener den eldste delen bygningsmassen, som ble reist en gang mellom 1947-1952, bør klassifiseres med verneklasse C.

I en uttalelse sier Byantikvaren at bygningene har «klare arkitektoniske kvaliteter» og at de har en «viktig historiefortellende og miljøskapende funksjon» på Byneset.

Wullum er imidlertid klar på at de ikke vil komme til å bruke noe ressurser på å sette bygningsmassen i stand.

-Da må den heller stå som den er. De eneste som da kan tenkes å leie er den type små bilverksted som var her før vi flyttet inn. Tomta på Øysand er kjøpt og betalt så det er ikke slik at vi er avhengig av at det blir gjort noe med byggene på Spongdal før vi flytter, avslutter Wullum.

Den gamle rutebilstasjonen til A/S Bynesruten har vært noenlunde uforandret siden den ble bygget. Bildet er utlånt av Knut Olav Aasegg (Fotograf: ukjent)

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -

LES OGSÅ