-Så langt i prosjektet har det vært en del tilpasninger og justeringer. Det er jo et komplisert prosjekt som ligger midt i byen. Vi er ligger litt etter den planlagte framdriftsplan, men målet om å få alt ferdig til høsten 2025 består, opplyser overingeniør Hussein Abdullahi Ali i Miljøpakken.
En av tingene som har vært utfordrende er grunnforholdene. Det er nemlig mye som skal endres under bakken før man kan starte med jobben over bakken. Under bakken skal blant annet alt av vann- og avløpsrør skiftes ut.

-Det er gjort grundige geotekniske undersøkelser, men en vet en aldri helt sikkert hva som venter i grunnen før en starter å grave, sier Ali.
I arbeidet brukes det seks helelektriske anleggsmaskiner. Maskinene har i følge overingeniøren fungert godt selv om det har vært noen kapasitetsutfordringer når det har vært svært kaldt.
-De kjører fra morgenen fram til lunsj før de lades. Deretter går de for full maskin ut arbeidsdagen. En av grunnene til at el-driften har fungert knirkefritt, er at ladestasjonene er koblet direkte til høyspentnettet, noe som gir rask og stabil lading, forklarer Ali.

Tidligere i prosjektet ble det spuntet rundt tolv meter ned i bakken for å sette ned avløpskummer. Selv om dette hørtes veldig godt skal det kun ha kommet inn tre klager på dette arbeidet.
-Vi informerte godt om arbeidet i forkant til beboerne langs Innherredsveien. Det fungerte bra. Utover dette har vi ikke mottatt klager, avslutter Ali.
PS! For tiden jobbes det med vann – og avløp og forarbeid for asfalt og granittheller.