- Annonse -

Foreslår endringer på ny E6 mellom Ranheim og Værnes

Nye Veier foreslår å senke fartsgrensen mellom Sveberg og Værnes fra 110 til 100 km/t noe som vil redusere arealbeslaget med hele 80 000 m2.

Byggingen av ny E6 mellom Ranheim og Værnes består av to delstrekninger. For tiden pågår det en konkurranse for utbyggingen av delstrekningen E6 Ranheim –Sveberg

For den resterende delen på E6 mellom Sveberg og Værnes foreslår Nye Veier flere grep for å redusere arealbeslag, miljøpåvirkning og kostnader.

-Parallelt med konkurransen for E6 Ranheim – Sveberg, som det haster mest å ferdigstille, har vi jobbet videre med prosjektet fra Sveberg til Værnes. Vi har presentert våre forslag for Stjørdal og Malvik kommuner og opplever at de er lydhøre, opplyser Espen Almlid, Utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Nye Veier har justert omfanget på prosjektet og har også oppdatert kostnadsberegningene for utbyggingen fra Ranheim til Værnes.

Ny E6 mellom Ranheim (i bakgrunnen) har blitt kraftig forsinket. Nå foreslår Nye Veier løsninger strekningen mellom Sveberg og Værnes (Foto: Nye Veier AS)

-Vi har tidligere budsjettert med en kostnad på om lag 6 milliarder kroner. Slik det ser ut nå vil kostnaden for å ferdigstille veien være om lag 9 milliarder kroner, eks mva. Vi jobber med kostnadsreduserende tiltak som ikke svekker nytten nevneverdig. Vi vet mer om hvor store kostnadsøkningene blir når vi har gjennomført konkurranser på alt restomfang, forteller Almlid

Foreslåtte endringer:

  • Byggingen av fire felt på Hellstranda og ny Sandfærhus tas ut av prosjektet
  • Reduksjon av fartsgrensen mellom Sveberg og Værnes fra 110 til 100 km/t

-Endringene vil forsinke ferdigstillelse av ny E6 mellom Ranheim og Værnes noe, men det vil bli et bedre og mer miljøtilpasset prosjekt, sier Almlid.

Nye Veier kan foreløpig ikke si noe mer om når delstrekningen fra Sveberg til Hellstranda kan ferdigstilles, men det vil ikke være mulig å bli ferdig i 2027 skriver selskapet i en pressemelding.

 

1 kommentar

  1. Forsinkelser, kraftige overskridelser, og krymping av vei for å kunne sette ned fartsgrensene. Dette er ikke NyeVeier, det er slik det alltid har vært med veibygging i Norge.
    Argumentet om å begrense inngrep i miljøet er det ingen som tror på (bortsett fra miljøfanatikere). Det er nok av ledig terreng i dette landet.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -spot_img
- Annonse -spot_img

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ