På Sandmoen bussdepot i Trondheim bygges det nå 100 meter med vei som foreløpig er det eneste i sitt slag i Norge.
Målet er å undersøke om induktiv lading fra veibanen kan gjøre det mulig å ha utslippsfri drift av energikrevende busslinjer, spesielt under krevende trønderske vinterforhold.
Prosjektet er et samarbeid mellom Miljøpakken, AtB og Trøndelag fylkeskommune.

–Etter år med planlegging er det godt å se løsningen ta form. Vi vil lære mye av dette prosjektet, og det blir spennende å starte testingen. Det er viktig å undersøke om dette fungerer på våre veier og under våre forhold, sier Konrad Pütz, direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune.
Fra 2025 skal alle bybusser i Trondheim være utslippsfrie. Testprosjektet på Sandmoen kan vise seg å bli en viktig del i denne overgangen.
Elektrisk vei
Etter sommeren vil busser med induktiv lademottaker kjøre på testveien. I en oppstartsfase låner prosjektet en buss fra Sverige som er brukt i et lignende prosjekt på Gotland.

Senere i høst vil to flunkende nye, grønne bybusser bli levert med lademottakere. De vil kunne settes inn i ordinær drift.
Prøveperioden varer fra august 2024 til ut 2025, med kontinuerlig overvåking og datainnsamling.
Dette vil bli brukt til å blant annet vurdere effektivitet, sikkerhet og hvordan systemet påvirkes av snø, is og veisalting.

–Dette er en helt spesiell bilvei. Og en av de mest spennende mulighetene ved elektrisk vei er at den kan brukes av alle typer kjøretøy som er utstyrt med mottaker for induktiv lading. Dette skiller teknologien fra mange andre ladeløsninger for busser, sier Pål Preede Revheim, seniorrådgiver teknologi og forretningsutvikling i AtB.
Prosjektet er finansiert av Miljøpakken og Enova, og det er bevilget inntil 22,4 millioner til
prøveprosjektet.