Det er i forbindelse med den kommende transformasjonen av Nyhavna i Trondheim at Bane NOR nå planlegger for et såkalt hensettingsspor ved Heimdal stasjon.
Et hensettingsspor er et spor hvor tog står når de ikke er i bruk.
Det planlagte sporet på Heimdal skal erstatte kapasiteten som forsvinner når hensettingssporet på Nyhavna saneres og legges ned.
Selv om det allerede finnes et hensettingsanlegg på Marienborg, så er allikevel Heimdal stasjon pekt ut som den mest hensiktsmessige lokasjonen.

Dette da det planlegges nytt dobbeltspor mellom Marienborg og Lademoen for å øke kapasiteten på Trønderbanen.
Heimdal stasjon
Heimdal stasjon har i dag tre ulike spor for person- og godstrafikk, i tillegg til et kortere blindspor for hensetting av arbeidsmaskiner.
Selv om byggingen av et fjerde spor ikke vil påvirke landskapsbildet på Heimdal i særlig grad, så vil allikevel Smedbrua (den tidligere «Fleksnesbrua») måtte rives og erstattes av en ny og lengre bru.

Den nye brua vil dimensjoneres for kryssing av fem spor, da det på sikt vil være behov for enda et spor til Heimdal stasjon.
I planinitiativet heter det at man ikke forventer at det nye sporet vil medføre noen merkbar økning i gjennomsnittlig støynivå i området.
Godstogene som hensettes på det nye sporet vil ha tomme vogner, noe som gjør at det ikke vil være støy fra kjølecontainere, motorer eller annet.
Mulig byggestart i 2028
Arealplanlegger Norum Fossum i Bane NOR opplyser at det nylig ble avholdt et oppstartsmøte med kommunen og at det snart vil sendes ut varsel om igangsetting av planarbeid.

-Vi blir å jobbe med planforslaget en god stund fremover. Håpet er å kunne sende planen ut på høring og offentlig ettersyn i løpet av 2026. Når planen er godkjent på politisk hold og eventuelle innsigelser er avklart, så vil man se på finansieringen, forklarer Fossum.
En eventuell byggestart og riving av Smedbrua vil derfor ligge et godt stykke frem i tid.
-Om alt går etter planen vil arbeidet kunne begynne i 2028, avslutter Fossum.
PS! Den gamle «Fleksnesbrua» ble revet i 2010 etter å ha stått i 97 år. Brua fikk tilnavnet i 2009 etter at to bilister møtte hverandre oppe på brua og begge nektet å rygge. Lange køer oppstod og politiet ble tilkalt. En ny utgave av Smedbrua ble åpnet i 2011.