0.4 C
Trondheim
søndag, april 11, 2021
- Annonse -spot_img

Frykter alvorlig ulykke i Fossegrenda

Arbeidstagere, ansatte og studenter ved Stavne Arbeid- og Kompetansesenter frykter det snart vil skje en alvorlig ulykke i Leirfossvegen.

- Annonse -

-Jeg klarer ikke helt å skjønne kommunens argumentasjon. Hadde vi fått et gangfelt ved bussholdeplassen ved krysset Leirfossvegen/Hornebergvegen hadde i hvert fall jeg følt meg tryggere. Da kunne jeg i det minste rekt ut handa for å signalisere at jeg ville over.

Lars Morten Slettvold er en av flere arbeidstagere ved c som nå frykter det snart vil skje en alvorlig ulykke ved den sterkt trafikkerte vegen i Fossegrenda.

Kenneth Urdshals er kvalitetskonsulent ved Stavne og har ansvaret for HMS ved senteret. Han deler Slettvolds bekymring og har sendt flere brev til kommunen om situasjonen.

-Både brukere og ansatte er redd for å krysse Leirfossvegen når man ankommer med buss om morgenen. Bilistene holder gjennomgående høy hastighet og er til tider både stresset og aggressive. At det ennå ikke har skjedd en alvorlig trafikkulykke er bare et lykketreff. Senest i dag ble en person nesten påkjørt. Hva skal til for at kommunen tar dette på alvor, spør en oppgitt Urdshals.

HAR SENT FLERE BREV: Kvalitetskonsulent ved Stavne Arbeid og Kompetanse, Kenneth Urdshals har sent flere bekymringsbrev til kommunen
HAR SENT FLERE BREV: Kvalitetskonsulent ved Stavne Arbeid og Kompetanse, Kenneth Urdshals har sent flere bekymringsbrev til kommunen

Er redd

Laetitia Mugwaneza og Martin Walter Myren er begge i gang med sin sosionomutdannelse ved HiST og er for tiden i praksis ved Stavne. Også de har opplevd flere farlige situasjoner.

-Jeg er redd lenge før jeg går av bussen. Det er med hjertet i halsen jeg hver morgen prøver å krysse Leirfossvegen, forteller Mugwaneza.

Myren forteller at mange bilister heller legger seg på hornet enn å vise hensyn til de kryssende.

-Det er tydelig at man her signaliserer at fotgjengerne ikke har noen rettigheter. Med en fotgjengerovergang ville nok ting ha vært annerledes.

Glatt føre

Bjarne Karlsson er på grunn av en skade ikke like rask til beins som han en gang var. Han ser med gru fram mot vinteren når det å krysse en sterkt trafikkert vei vil bli enda mer risikofylt.

-Forrige vinter var det en dame som akkurat klarte å krabbe seg ut av veibanen etter et fall på isen før en stor trailer kom kjørende. Jeg er redd dette også kanskje kan skje meg, forteller han.

Karlsson må ofte vente i både 5 og 10 minutter før han føler det er trygt å krysse Leirfossvegen. Noen ganger går han en kilometers omvei for å slippe å krysse gaten.

-Falsk trygghet

Line Langørgen ved Byplankontoret har forståelse for at enkelte kan føle en viss usikkerhet, men sier at et nytt gangfelt ikke alltid er den beste løsningen.

–Et gangfelt bedrer dessverre svært sjelden trafikksikkerheten. Statens vegvesen anbefaler derfor at vi bør være svært restriktive med hvor vi lager gangfelt.

For i følge Langørgen er nemlig bilister generelt sett dårlig til å overholde vikeplikt for fotgjengere i gangfelt. Særlig på steder med høy fart, tett biltrafikk og lav gangtrafikk som i Leirfossvegen. 

ulykke002

Hun forteller at utfordringen er at fotgjengere opplever det som tryggere å krysse vegen der det er gangfelt uten at den reelle risikoen for å bli påkjørt er redusert.

-Mange fotgjengere går rett ut i vegen og forventer at bilistene vil stoppe for dem, men det er dessverre lite hjelp i å ha retten på sin side når det er fotgjengere som blir skadet ved en eventuell påkjørsel.

Men selv om det ikke foreligger noen planer om noe snarlig gangfelt, innrømmer allikevel Langørgen at trafikksituasjonen i Leirfossvegen er vanskelig.

–Vi er klar over at det kommer en del busspassasjerer hit i rushtid, og at det er vanskelig for disse å krysse Leirfossvegen. Vi jobber derfor med å finne en trafikksikker løsning som kan gjøre det lettere å krysse vegen.

-Ikke fornøyd

Dette er svar Kenneth Urdshals ved Stavne Arbeid og Kompetansesenter ikke er fornøyd med.

-Nei det er vi ikke. Vi oppfordrer både ansatte og arbeidstagere til å tenke miljø og benytte kollektiv transport til og fra jobben. Slik situasjonen er i dag er ikke det en anbefaling vi kan fortsette med.

Urdshals mener en løsning med såkalte smarte gangfelt bør vurderes.

-Dette har fungert mange andre steder i byen og burde absolutt være en løsning også i Leirfossvegen. Kostnaden ved å etablere et slikt gangfelt vil uansett være mye mindre enn at en person ender opp i rullestol eller i verste fall mister livet.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Annonse -

LES OGSÅ

LES SISTE HEIMDALSBLADETspot_img
- Annonse -
ANNONSE:
font-family: praxis-next,sans-serif; font-weight: 900; font-style: normal;