Nå stenges Buenget bru med store sementblokker

Buenget bru er i så dårlig forfatning at Bane Nor frykter at hele brua kan kollapse. Rådmannen anbefaler at den stenges snarest.

Av Jan Vestre

Det er formannskapet som rett over påske skal ta stilling til hva som skal skje med den snart 100 år gamle brua. Med all sannsynlighet vil politikerne følge rådmannens anbefaling og vedta at brua snarest stenges for all motorisert trafikk.

Dette skal skje ved at det settes opp betonggriser med refleks på vestsiden av brua.

Dårlig forfatning

Buenget bru ble bygd i 1919 da den nye traséen for jernbanesporet mellom Heimdal og Selsbakk ble anlagt. Brua består i dag av en stålkonstruksjon med tre bjelker over fire spenn, med total lengde på 29 meter. Brudekket består av treverk med slitelag av asfalt.

STORT SKADEOMFANG: Stålkonstruksjonen på Buenget bru er nå så dårlig at Bane Nor anbefaler at man stenger brua for all trafikk umiddelbart. (Foto: BaneNor)

Og det er i bruas stålbjelker at skadene nå er av et slikt omfang at BaneNor i en rapport i januar slo fast at brua burde stenges umiddelbart.

I rapporten fremgår det at bruas stålkonstruksjonen nå har korrodert så kraftig at man under kontrollen kunne plukke av store flak av stålplatene til sidebjelkene.

Brua var også gjenstand for kontroll i 2013. Da ble det imidlertid konkludert med at rustangrepet i stålkonstruksjonen var av overfladisk karakter.

Gjennomkjøring

Til tross for at det er skiltet med gjennomkjøringsforbud bruker mange i dag Buengvegen som snarvei mellom Flatåsen, Selsbakk og Romolslia. Videre foregår det, ifølge rådmannens saksframlegg, også en del tungtransport over brua selv om maksimalt tillatte akseltrykk er på 1 tonn.

FARLIG: Brua er ikke bare stygg å se til, den er også farlig mener både Bane Nor og rådmannen. Over påske vedtar politikerne å stenge brua.

Etter samråd med BaneNor og politiet har Trondheim kommune nå utarbeidet en skiltplan og skiltvedtak for å stenge broen for all trafikk bortsett fra gående og syklende.

Naboer i området har bedt om å fortsatt kunne få bruke brua. Rådmannen ser imidlertid  ingen muligheter for dette så lenge BaneNor fraråder videre bruk. 

Rådmannen mener en ny bru kan vurderes. Saken kommer opp i formannskapet onsdag 4. april