Trondhjemmerne bruker beina stadig oftere. Hver dag går folk i byen ca 150 000 turer. Av storbyene er det kun Oslo som har en høyere gå-andel.
Tall fra Miljøpakken og Byplankontoret viser at 110 000 går til sentrum eller eget lokalsenter på maks 15 minutter. Bare på Heimdal tilsvarer dette 8700 personer.
For å få enda flere av oss til å gå eller sykle så har Miljøpakken siden 2014 investert millioner i oppgradering av snarveier og gangstier i Trondheim.
LES OGSÅ: -Nye gatelys vil gjøre det triveligere for alle som går og sykler på Kattem
Gåplanlegger i Miljøpakken Kari-Anne Rørstad, forteller at man for tiden jobber med å ruste opp snarveier til 12 forskjellige Metrobuss-stasjoner.
-Etter omleggingen i august så vet vi at enkelte har fått noe lenger å gå til nærmeste bussholdeplass. Skal vi få flere til å reise kollektivt så må det legges til rette for at alle kan komme seg til bussen på en rask og god måte.
Ett av tiltakene som har vist seg å gi gode resultater når det gjelder å få flere til å gå eller sykle, er etableringen av gatelys. I 2020 har derfor Miljøpakken planlagt belysning langs flere snarveier og gangveier.
-Ved siden av bedre dekke er belysning et at de viktigste verktøyene vi har. Snarveiene skal ikke bare oppleves som gode å gå, de skal også oppleves som trygge, forteller Rørstad.
Disse snarveiene og gangstiene rustes opp i 2020:
TRONDHEIM SØR:
- LISBETH NYPANS VEI – Gangveien som ligger parallelt med Lisbeth Nypans veg skal få gatebelysning. Gjelder det 330 meter lange strekket mellom brua ved Uståsen og brua ved Rødstilkvegen
- BJØRNDALEN – LERKEVEIEN – Oppgraderes med nytt toppdekke, belysning, ny bru, benk, og rydding rundt dam. Snarveien vil tilrettelegges for vinterdrift slik at den kan brukes året rundt.
- HØGREINA – FLATÅSEN SKOLE – Snarveien utvides til 1,2 meters bredde. Ny overbygging og nytt toppdekke. Benker. I tillegg vurderes det håndløpere i de bratteste partiene.
- KROPPANMARKA – OKSTADPLASSEN – Ny sti inntil 1.2 m bredde. Pga viltinteresser vil dette bli en sti med lite inngrep. Traséen vil tilpasses slik at den ikke kommer i konflikt med balløkke og skøytebane på Okstadplassen.
- BRATSBERG SKOLE – Snarveien utvides til 2,5 m bredde. Belysning og tak over brua. Tilrettelegges for vinterdrift.
BYÅSEN:
- ELI SJURDOTTER VEG – Leder til butikk og Metrobusstasjon. Smalt tråkk får nytt dekke, breddeutvidelse til 2,5 m, legges til rette for brøyting. Håndløper (rekkverk) i den bratteste kneika.
- HALLSET (Metrobuss, skole, lokalsenter) – Nytt toppdekke av naturgrus og overbygning. Brøytestandard, belysning, snarveiskilt, oppgrusing avstikker mot skolegård fra Metrobusstasjon (se kart)
- HALLSET (Fuglesangen Øvre) – Nytt dekke, ny belysning, vegetasjonsrydding, drenering, ny håndløper og benk. Vil kunne brøytes (se kart)
- DALGÅRD – Snarveien som går fra Byåsenveien (Dalgårdbrua) og forbi idrettsanleggene skal oppgraderes
- KYVATNET – Turstien på vestsiden av Kyvatnet (Gamle Oslovei – Sigurd Johansens veg) skal rustet opp
NB! Prosjektene er forbehold finansiering og avklaring hos diverse grunneiere før bygging