10.6 C
Trondheim
fredag, juli 10, 2020

-Hvor er “miljøgata” vi ble lovet?

Beboere langs Søbstadvegen frykter for trafikksikkerheten. Nå har de sendt bekymringselemelding til politiet.

Med 4000 til 5000 kjøretøy i døgnet, er trafikken langs den smale Søbstadvegen merkbar. Ikke minst for de mange beboerne langs vegen.

Den 7. mai ble Søbstadvegen omgjort til forkjørsvei.

–Det har medført at ingen lenger stopper for barna som kommer fra Iver Haugans veg og skal krysse Søbstadvegen på vei til skole eller fritidsaktiviteter, forklarer beboer Linda
Aronsen.

Sammen med flere beboere i området står hun bak et skriv til politiet på Heimdal hvor man påpeker en rekke kritikkverdige forhold man nå ønsker å få en forsvarlig løsning på.

-154 beboere har signert noe som betyr at rundt 97 prosent av folket her i nærheten stiller seg bak kampanjen. Utover det er nok ytterligere noen tusen heimdalinger som støtter oss i kravene, forteller Tom Henrik Forsberg

Søbstadvegen skal bygges om og utbedres. I november inviterte Miljøpakken til dialogmøte med beboere i området (Arkivbilde)

–Nå venter vi bare på første alvorlige ulykke før beboere og myke trafikanter skal prioriteres fremfor prinsipielle tiltak gjort for Metrobussen, fortsetter han, og får tilslutning fra en annen ildsjel i gata, Per Olav Vorvik, som har både barn og barnebarn i Iver Haugans veg.

–Trafikken har økt etter at Søbstadvegen ble forkjørsvei. Farten som busser og biler holder har også blitt betydelig høyere, slår han fast.

Vorvik forteller at Iver Haugans veg benyttes av betydelig flere enn bare de som bor der.

Dette er bekymringmeldingen beboerne i begynnelsen av mai sendte til politiet.

–Gatestubben vår er en mye brukt snarvei, blant annet mellom Breidablikk skole og Husebyhallen. Gata vår vedlikeholder vi selv, og gata og snarveien er en populær gjennomgangsåre. Den foretrekkes brukt fremfor de kommunale veiene rundt.

Beboerne krever nå at både kommunen og politiet kommer mer på banen.

– Fartsdumpene er kun symbolske. Daglig peiser det bilister i 60-70 km/t når jeg går tur med fireåringen eller bikkjene. Det bør etableres større fartsdumper og det må bli flere kontroller. Det bør også bli fortau og lysregulerte overganger, sier Forsberg.

Miljøpakken planla på et tidspunkt å bygge fortau på den 1 kilometer lange strekningen mellom Ditlev Bloms veg og Saupstadringen. Dette ble senere utvidet til å omfatte utbedring av veien for Metrobuss.

Miljøpakken er i ferd med å utarbeide ulike løsninger for å utbedre Søbstadvegen, inklusive kostnadsberegninger. Miljøpakken vil ta stilling om det skal lages en reguleringsplan for området.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

LES OGSÅ

PÅ FORSIDEN NÅ