Tall fra Norges fotballforbund viser at de fleste norske kunstgressbaner har en levetid på mellom 8 og 13 år. Den gjennomsnittlige levetiden er 11,5 år.
Kunstgressbanen i Sjetnemarka er 14 år.
-Fotballglade barn og unge i Sjetnemarka fortjener bedre enn dette. Dekket er tydelig slitt og har flere steder begynt å smuldre opp, noe som gjør at vi nå kun har 3(!) cornerflagg.
Daglig leder i Sjetne IL, Espen Refsnes, viser oss rundt på klubbens kunstgressbane ved Sjetne skole. Han er lite fornøyd med tingenes tilstand.
-Nå er nok ikke de yngste spillerne så opptatt av dette med kvaliteten på kunstgressdekkene rundt omkring. Da er det annerledes med de som er litt eldre. Når våre egne spillere sier de helst har lyst til å spille hjemmekampene andre steder enn i Sjetnemarka så sier jo det litt, forklarer Refsnes.
Men snart kan Sjetne ILs rundt 400 aktive fotballspillere se frem mot helt andre trenings- og kampmuligheter.
Etter en del frem og tilbake håper idrettslaget nå å snart kunne ta det første spadestikket til det som skal bli et splitter nytt, helårs kunstgressanlegg.

-Det var lenge snakk om å etablere en fullverdig 11’er bane, men det måtte vi slå fra oss. Vanskelige grunnforhold gjør at bare grunnarbeidet hadde kommet på flere millioner ekstra. Dette er penger vi nå heller bruker på et nytt 9-er felt og et servicebygg med toaletter og en liten kafé, forteller Refsnes.
Det nye kunstgressanlegget skal etter planen være åpen året rundt – sommer som vinter. Idrettslaget vil selv stå for nødvendig måking og ser nå på hvorvidt man skal gå til anskaffelse av egen traktor eller om man heller skal lease utstyret.
Prislapp: 10 millioner
Det nye kunstgressanlegget vil få en prislapp på rundt 10 millioner kroner. Skulle klubben kun ha lagt nytt dekke på eksisterende bane så ville det allikevel ha kommet opp i rundt 3,5 millioner.
En del av kostnadene med det nye anlegget skal finansieres gjennom spillemidler og et eget banefond hvor idrettslaget de senere årene har satt av øremerkede midler.
Idrettslaget håper også på støtte fra Trondheim kommune da man nå har valgt å gå for et miljøvennlig alternativ uten gummigranulat. Et alternativ som er betydelig dyrere enn det Sjetne IL først budsjetterte med.

-Etter saken med Sverresborg fotball på vårparten valgte vi å se på våre egne planer på nytt. Dette da vi ikke ønsket å komme i en tilsvarende situasjon hvor vi kanskje fikk positive signaler fra kommunaldirektøren, men tommelen ned fra politikerne.
Refsnes forteller at man nå leter etter en hovedsponsor som ønsker å knytte navnet sitt til det nye anlegget.
-Vi er veldig glad for at vi fikk med oss en såpass tung og seriøs aktør som TOBB i forbindelse med den nye flerbrukshallen. TOBB er jo også hovedsponsor for kunstgressbanen på Tonstad hvor Sjetne IL eier 50%.
Idrettslaget håper også å kunne fylle alle sidene på det nye kunstgressanlegget med ordinære banesponsorer.