Etter seks år med utredninger og utsettelser ble det denne uken satt er foreløbig punktum for planene om et massedeponi mellom Sandmoen og Klett.
Et flertall bestående av Ap, SV, MDG, Rødt, KrF og Venstre valgte å følge innstillingen fra Areal- og samferdselskomiteen som i januar gikk inn for å avvise deponi-planene.
Senterpartiets Kolbjørn Frøseth valgte under behandlingen i bystyret på nytt å fremme et alternativ forslag hvor man gikk inn for å vedta detaljreguleringen for Lerslia.
Det alternative forslaget fikk tilslutning fra Sp, Høyre, Frp og Pensjonistpartiet.
I forkant av votering tok Høyres gruppeleder Ingrid Skjøtskift ordet hvor hun advarte om at det ville være beboere på Heimdal som kunne ende opp med å «ta støyten» om man nå sa nei til Lerslia.
-Trondheim kommune er i ferd med å kjøre seg ut i et uføre når det gjelder deponikapasitet. Hvis det ikke gjøres noe med totalkapasiteten så vil det neste deponiområdet som er godkjent og som kan åpnes, ha sin tilførselsvei gjennom Heimdal, påpekte Skjøtskift.
Skjøtskift mente det var klokt at man i diskusjonen rundt massedeponier ikke bare så på hvilke konsekvenser de ulike tiltakene ville ha for naturmangfoldet, men også hvordan det ville påvirke folk og boligområder.
Arbeiderpartiets Arne Bjørlykke var på sin side klar på at deponi-planene måtte avvises.
-Et deponi i Lerslia vil kun løse kapasitetsproblemet i ett år, mens det vil ødelegge biotopene i ravinedalen for evig og alltid. Dette henger ikke på greip, understreket Bjørlykke.
Venstres Trond Åm var opptatt av hva et deponi ville ha å si for viltkorridoren i området.
-Kommunedirektøren har sammen med Statsforvalteren hele tiden vært tydelig på at et deponi i Lerslia vil være et brudd på naturmangfoldloven og at viltkorridoren vil forringes både under og etter anleggsperioden, sa Åm.

DEPONIER I TRONDHEIM SØR
- Solberg og Røran (Ringvålvegen)- vedtatt reguleringsplan, forventet oppstart i 2022, driftstid på 10-15 år
- Øvre Leinan (Leinstrand) – reguleringsplan igangsatt, driftstid på 5 år
- Skjefstad Vestre og Benberg (Ringvålvegen) – har vært til 1.gangsbehandling, uløste innsigelser, driftstid på 10 år
- Jesmolia (Torgård) – vurdert i regional utredning, driftstid 5 år
- Kjøsan (Tiller) – planinitiativ, ikke startet planarbeid, driftstid 5-10 år
- Einbakken (Tiller) – utsatt behandling i bygningsrådet, driftstid 5-10 år