Et lokalt entreprenørselskap får kraftig kritikk for ikke å ha utarbeidet en plan for støvdemping i forbindelse med kjøring til et midlertidig deponi i Skjetleinvegen.
Entreprenøren fikk i 2014 tillatelse til å drive deponiet ut 2020, men fikk i februar godkjent søknaden om forlenget driftstid frem til 1. juli 2023. Når det gjelder støvdemping så utføres dette annenhver gang av Trondheim bydrift og entreprenøren selv.
En nabo av deponiet har klaget på den nye dispensasjonen og viser til at man under hele anleggsperioden har vært plaget med «enorme støvmengder», rystelser i huset og høy hastighet på lastebiler.
For å illustrere problemet med store støvmengder sendte naboen i forrige uke inn flere bilder til kommunen.

I en mail til Byggesakskontoret skriver entreprenøren at man ikke har mulighet til å overvåke hvilke dager det er behov for støvdemping. Man spør videre om ikke kommunen kan be naboen sende en tekstmelding hver gang det er behov.
Byggesakskontoret påpeker i sitt svar at entreprenøren er forpliktet til å ha en plan for beskyttelse av omgivelsene, herunder et system for overvåking av når det er behov for støvdempende tiltak.
Det blir understreket at entreprenøren «umiddelbart» må komme opp med et nytt system da dagens system «åpenbart» er for dårlig.
Byggesakskontoret skriver videre at det «neppe bør komme som en overraskelse at det kan bli støvproblemer når det er et par tørre dager like etter en nedbørsperiode, og når snøen har smeltet».