Nylig bestemte nemlig politikerne i Fylkesutvalget seg for hvilken av de tre foreslåtte løsningene man ønsket å gå for.
Fylkespolitikerne valgte å gå for den rimeligste løsningen hvor Johan Tillers veg vil ligge oppe i dagen istedenfor å gå i tunell fra rundkjøringen ved Industriveien til Hårstadkrysset.
Lander politikerne i formannskapet i Trondheim på det samme alternativet i sitt møte den 27. februar vil saken gå videre til Kontaktutvalget i Miljøpakken.
Reguleringsplan
-Kontaktutvalget har et møte i april hvor det vil kunne bli fattet et formelt vedtak om å starte arbeidet med en reguleringsplan, opplyser seniorrådgiver Frank Axel Lien i Trøndelag fylkeskommune.
Lien anslår at arbeidet med en reguleringsplan vil kunne ta 1-2 år.
-Det er litt avhengig av hvilken løsning som blir valgt. I utgangspunktet vil det være enklere å utarbeide en reguleringsplan hvor Johan Tillers veg ligger oppe i dagen istedenfor i tunell.
Når reguleringsplanen er ferdig vil Kontaktutvalget i Miljøpakken kunne fatte en investeringsbeslutning.
Foreløpig er det imidlertid ikke satt av penger til prosjektet.
-I fjor fikk man en utvidelse av innkrevingstiden for bompenger frem til 2033 noe som vil kunne finansiere flere ikke-finansierte prosjekter som blant annet Johan Tillers veg og Byåstunnelen, forklarer Lien.
Samtidig med byggingen av ny veiforbindelse skal også Tiltaksplan for Heimdal sentrum gjennomføres. Her foreslår Kommunedirektøren et styringsmål på 40 millioner.
Kan stå ferdig i 2027
-Når vil en ny veiforbindelsen kunne stå ferdig?
-Om det ikke dukker opp ting underveis vil veiforbindelsen kunne stå ferdig en gang i 2027.
Noe som potensielt kan forsinke prosessen er hvem som skal ha eierskap til vegen.
Fylkespolitikerne vil nemlig at Johan Tillers veg bør klassifiseres som fylkesvei og at Trøndelag fylkeskommune dermed vil være ansvarlig for planlegging og gjennomføring av prosjektet.
Kommunedirektøren mener på sin side at vegen bør være kommunal.
I sitt saksfremlegg til formannskapet foreslår Kommunedirektøren at ordfører gis mandat til å forhandle i Kontaktutvalget ved uenighet mellom partene om vegeierskap eller prosjektomfang.
Saken kommer opp i formannskapet tirsdag 27. februar
Håper virkelig at det vil gå an for myke trafikanter å bruke en undergang fra Sandbakkveien over i Vestre Rosten. Ellers blir det veldig upraktisk å være fotgjenger og syklist med denne utbygginga. Her er tegninga utydelig. Jeg bor i området.