Under den rutinemessige 5-års inspeksjon av Strindheimstunnelen ble det oppdaget uregelmessigheter knyttet til bergsikringen og bergforholdene.
Funnene gjorde at det ble iverksatt en omfattende spesialinspeksjon samt løpende prisme- og rystelsesmålinger med ukentlige kontroller.
Denne spesialinspeksjonen er nå avsluttet opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

–Etter de første funnene er det jobbet intensivt for å kartlegge og overvåke tilstanden. Vi understreker at tunnelen er trygg for trafikk. Statens vegvesen ønsker likevel å gjøre utbedringene så raskt som mulig slik at dette ikke utvikler seg videre. Sikkerheten kommer først, sier seksjonssjef for vedlikehold i Midt-Norge Johnny Skår.
Inspeksjon
Spesialinspeksjonen har avdekket at bergsikringen gjennom bolting og sprøytebetong ikke er godt nok dimensjonert for bergforholdene.

Statens vegvesen understreker at det ikke er funnet sprekker i betongelementene til tunnelhvelvet.
Bergforholdene var kartlagt som krevende før tunnelen ble bygget, men undersøkelsene tyder på at det er større innslag av kleberstein enn tidligere forutsatt.
–Kleberstein er utfordrende da denne bergarten har lavere styrke og deformerer lettere enn andre bergarter. Dette gjør at det blir mer utfordrende å stabilisere tunnelløpet med tradisjonelle metoder som sprøytebetong og bolting. Problemområdet begrenser seg til cirka 50 meters lengde i klebersteinssonen, presiserer Skår.
Strindheimstunnelen ble åpnet 24. juni 2014 og har i dag en trafikkmengde på 23 500 kjøretøy i døgnet.