Flotte perlemorskyer over Trondheim

Fargerike skyer tok av på sosiale medier torsdag morgen.

Mange fikk torsdag morgen med seg de mange perlemorskyene som lå over Trøndelag. Bilder av det spektakulære skyfenomenet ble delt i en rekke lokale Facebook-grupper.

-Jeg har aldri opplevd så mange perlemorskyer samtidig, forteller en leser som knipset bilder mens han stod og ventet på bussen.

-Fantastisk utsikt fra verandaen, forteller en leser fra Saupstad som også benyttet anledningen til å knipse bilder.

Perlemorskyer (Foto: leserbilde)

I følge Store Norske Leksikon blir perlemorskyer dannet i en høyde av 20-30 kilometer over jorda og ligger dermed dobbelt så høyt som «vanlige» skyer.

Skyene består av iskrystaller som sola skinner gjennom noe som lager det flotte fargespillet.

PÅ FORSIDEN:

LES OGSÅ