-Ofte er det veldig lite som skal tid før det «løsner» for eleven. Det handler om å styre læringen ut ifra den enkeltes behov, ønsker og forutsetninger.
Pauline Steinhovden (19) kommer opprinnelig fra Sandnes, men flyttet i sommer til Trondheim hvor hun nå går 6-årig psykolog utdannelse.
Pauline er også en av stadig flere som tilbyr privatundervisning.
-Jeg har alltid likt å undervise. Allerede på barneskolen hjalp jeg klassevenninne med leksene. Når jeg skulle begynne på studiene ved Dragvoll og jeg trengte enn deltidsjobb var valget derfor enkelt.
Pauline har i dag flere elver, både på grunnskole og videregående, hun følger opp. Selve undervisningen foregår hjemme hos Pauline på Dragvoll.
-Det å ha mest mulig ro rundt seg er viktig. Mange har i dag store problemer med å konsentrere seg på grunn av alt rundt oss som krever vår oppmerksomhet.
I tillegg til selve hjemmeundervisningen følger Pauline opp elevene via mail og telefon.
Pauline sier at privatlærere kan være nyttig også for de såkalte skoleflinke.
-Lekser og undervisning av repetitiv art kan gjøre at de som ligger et stykke foran kan begynne å kjede seg. Det igjen kan føre til at man mister motivasjonen og i verste fall dropper ut av skolen. Derfor er det viktig også her at læringen legges opp ut ifra elevens forutsetninger.
På ungdomsskolen og videregående fikk Pauline lov til å bryne seg på pensum både ett og to klassetrinn over.
-Alle trenger å bli stimulert i læringen. For meg var det viktig å føle at jeg hadde en progresjon og ikke ble stående på stedet hvil