I resultatene som ble lagt frem av Utdanningsdirektoratet i november kommer Lade best ut blant ungdomsskolene i byen.
Med hele 56,7 % av 8. klassingene i de to øverste mestringsnivåene er det god margin ned til neste skole, Stabbursmoen med 48,8 %. Snittet i kommunen ligger på 35,7 %
Rektor Bente Moholt er godt fornøyd.
-Stikkordet er leseglede. Vi mener den enkelte elev først og fremst skal lese fordi man selv ønsker det, ikke fordi man blir «pisket» til det. Resultatet fra de nasjonale prøvene viser at vi er inne på et riktig spor.
Moholt mener tallene i motsatt ende av skalaen er like hyggelig lesning.
-For første gang har vi ingen elever på det nederste mestringsnivået. Det viser at vi har evnet å løfte hele trinnet, ikke bare enkeltelever.
Jan Åge Almås er tidligere kontaktlærer for elevene på 8. trinn. Han mener individuelt tilpassede leseøkter har vært med på å løfte resultatene.
-Vi har de siste årene jobbet med en rekke forskjellige lesestrategier. Det vi ser er at når eleven får være med å påvirke egen læring så øker motivasjonen.
Nåværende kontaktlærer, Hanne Kvam, er enig.
-I enkelte lesetimer har elevene selv fått lov til å velge hva de skal lese, enten det nå er aviser, magasiner eller bøker. Det har vært en populær ordning som helt klart har vært med på å øke lesegleden.
Jonas Nerdahl Larsen, Alexander Hagen Berg, Idun Grimstad Skjærseth og Lotte Aune går alle i 8. trinn på Lade skole. De setter stor pris på å kunne påvirke egne leseøkter.
-Da skolen skulle kjøpe inn nye bøker til biblioteket fikk elevene være med på å bestemme. Det synes vi er kjempebra! Da slipper vi å måtte lese bøker vi ikke har noen interesse av.
Elevene skryter også av lærerne.
-Lærerne ved Lade er flinke til å legge opp undervisningen på en slik måte at det er gøy å lære!