-Egentlig burde du vært her og tatt bilder under teleløsningen. Da er vegen så dårlig at den nesten er ufremkommelig.
Bydelsnytt møter Svein Husby og Ole A. Stokke ved idrettsplassen i Bratsberg. I tre tiår har de jobbet for å få kommunen til å ruste opp den 5 km lange grusvegen som strekker seg fra Bratsberg og over mot Jonsvatnet. De mener vegen må være blant kommunens dårligste.
-Vegen mangler skikkelig fundamentering noe som gjør at det er veldig lite som skal til før grusen vaskes bort. Om våren går vegen omtrent i oppløsning samtidig som store røtter stikker opp i vegbanen. Ekstra krevende er det for bedrifter og gårdsbruk som har behov for å frakte ting med større kjøretøy.
Husby og Stokke forteller at vegens dårlige tilstand er noe som har engasjert folk i bygda i mange år. I april i fjor ble et opprop med 314 underskrifter overlevert med krav om at kommunen nå måtte følge opp egne vedtak i saken.
For det er nemlig ikke første gang folk i Bratsberg har engasjert seg i saken. Også i 1991 ble det gjennomført en underskriftskampanje. Den gang ba styret i daværende Teknisk avdeling administrasjonen komme med et forslag til kortsiktige og langsiktige tiltak for utbedring av vegen. Det ble samtidig fattet et vedtak om at kommunen skulle starte med de langsiktige tiltakene allerede påfølgende år.

Men tiden gikk uten at noe skjedde. Stokke og Husby sendte derfor i 1994 og i 1995 nye brev til kommunen hvor man etterlyste tiltak. På det tidspunktet hadde imidlertid saken gått i glemmeboka hos kommunen. Enda en henvendelse ble gjort i 1999 uten at det heller denne gangen ble gjort noe fra kommunens side.
En bestemmelse i Kommuneloven fra 2003 om såkalte innbyggerinitiativ, gjør at kommunen denne gangen er pliktig til å ta saken opp til politisk behandling.
Men tar man utgangspunkt i et notat fra rådmannen er det lite som tyder på at noe mer enn vanlig vedlikehold vil bli gjort med det første.
I Trondheim kommune er det i dag rundt 300 vegstrekninger med grusdekke. Selv om det de siste 11 årene ikke har vært satt av penger til asfaltering har kommunen allikevel utarbeidet en prioriteringsliste når det gjelder en eventuell asfaltering av grusveger. På denne listen er Ny Jord-vegen rangert som nummer 270.
For noen år siden ble vegen tilført pukk og gruset opp samtidig som det ble satt ned sluk og sandfang for å hindre vann fra å komme inn på veien. Videre blir vegen, ifølge rådmannen, skrapet og gruset ved behov.
(C) Kartverket
Husby og Stokke mener kommunen kan spare mye i fremtidige vedlikeholdskostnader om vegen får en oppgradering.
-Man trenger ikke ta hele strekket med en gang. Om man sørger for skikkelig fundamentering og asfaltdekke på de mest utsatte stedene kan man bare der spare store beløp.
For det er kanskje her muligheten ligger for Ny Jord-vegen. Selv om det ikke er satt av penger på budsjettet har rådmannen allikevel anledning til å bruke vedlikeholdsmidler til asfaltering dersom dette «…åpenbart bidrar til å redusere fremtidige driftskostnader.»
Saken om Ny Jord-vegen skal opp i bystyret torsdag 1. februar