Arkitema Architects har tegnet det nye stasjonsbygget som vil få en sentral plass i byen. Bygget vil romme mye mer enn bare en stasjon, og målet er at det skal bli en møteplass for alle innbyggerne i Trondheim.
Vinnerforslaget «Kurven» ble lagt frem fredag denne uken. Arkitektkonkurransen ble lansert av Norske Arkitekters Landsforbund, NAL, og er resultat av Bane NOR Eiendoms og Trøndelag fylkeskommunes felles visjon om å skape et nytt arkitektonisk landemerke for Trondheim.
Trondheim Stasjon blir det første bygget som er del av en større plan om å binde Trondheim sentrum sammen med havnen.

Det er et komplekst plan – og designprogram som foreligger for nye Trondheim Stasjon. Ønsket er å skape et multimodalt transportknutepunkt som kan styrke byens identitet og skape attraktive opplevelser for innbyggere og gjester i Trondheim.
Samtidig skal stasjonssenteret bli et forbilde på klimavennlig byutvikling og grønn mobilitet.
Målet er at stasjonen i fremtiden ikke bare blir et utgangs- eller sluttpunkt for reisen, men også en serviceopplevelse som samler varierte tilbud og reiseformer. Stasjonens rom skal bli et sted for opplevelser og det skal være en destinasjon i seg selv.

Bygget kommer dessuten til å inneholde et stort kontorlokale, og vil dermed huse arbeidsplasser for hundredevis av mennesker.
En av de store utfordringene i den kommende byggeprosessen er at sentret skal plassers over togskinnene, og at dette skal foregå uten at togdriften blir påvirket. Derfor er en del av designet at de bygningsdelene som skal strekke seg over skinnene, vil bli oppført i moduler som kan monteres raskt.
-Det gamle stasjonsbygget på Trondheim S har for liten kapasitet til å ivareta en stadig økende trafikkstrøm, og adkomsten til plattformene er ikke optimal. Vi har stor tro på at vi med dette utgangspunktet kan utvikle et velfungerende knutepunkt og få flere til å reise kollektivt, uttaler prosjektsjef Arne Hognestad i Bane NOR Eiendom.