- Annonse -spot_img

Rektor ved Spongdal skole snakker ut om hærverket

Takker bygda for å ha stilt opp for skolen i en vanskelig periode.

- Annonse -spot_img

Knuste ruter, tilgrisete toaletter, ramponerte garderobeskap og ødelagte døråpnere. Spongdal skole har det siste året vært plaget med gjentakende hærverk.

Tall fra Trondheim eiendom viser at det i 2019 ble det anmeldt ikke mindre enn 25 tilfeller av hærverk. Mye av skadeverket skjedde i skoletiden. Det hele toppet seg på senhøsten med 11 tilfeller på åtte uker.

For rektor Vibecke Norum Aune har det hele tiden vært viktig med åpenhet ut mot elever og foresatte.

-Det nytter ikke å legge lokk på problemene og håpe at ting blåser over av seg selv. Trondheim kommunes kommunikasjonstrategi er å være åpen, modig og kompetent. Vi forstod at skulle vi klare å snu den negative utviklingen så var vi nødt til å få med oss hele apparatet av hjelpeinstanser, forteller hun.

Skolen kontaktet dermed både FAU, natteravnene, politiet, konfliktrådet, skoleteamet og barne- og familietjenesten i Trondheim kommune.

Rektor Vibecke Norum Aune har hele tiden valgt å være åpen om utfordringene ved Spongdal skole. -Det nytter ikke å lukke øynene å håpe at ting blåser over av seg selv, sier rektorene i dette intervjuet.

-Etter at vi involverte elevene og de foresatte i prosessen så merket vi at situasjonen sakte men sikkert begynte å endre seg. Dette er imidlertid et arbeid som det må jobbes systematisk med over tid, forklarer Aune som forteller at skolen har hatt stort utbytte av kommunes egen strategiplan – «Stein, saks, papir»

-«Stein, saks, papir» handler i korte trekk om å skape sterke fellesskap ved at ulike instanser jobber sammen for få til en endring. Vi pleier å si at det må en hel «landsby» til for å oppdra et barn.

Spongdal skole deltar i dag også i «MOT», «TL-programmet» og «Zippys venner» som handler om å skape robuste barn og ungdommer som mestrer. Og som tør å si nei.

Ifølge Aune begynner man nå å se fruktene av arbeidet.

-Tidligere var det flere som stod på sidelinjen og «heiet frem» de som begikk hærverk. Nå opplever vi at elevene ikke lenger synes dette er noe tøft. Man vil rett og slett ikke ha det slik på skolen sin lenger.

Rektor Vibecke Norum Aune (t.v.) og avdelingleder Sigrid Standahl inspiserer en av garderobene hvor det i fjor ble gjort hærverk.

Rektoren understreker at det er viktig at man «snur ryggen» til selve handlingen og ikke den enkelte elev som bedriver hærverk.

-Det å bygge fellesskap og tilhørighet mener vi er en mye bedre oppskrift enn å dømme eller fryse ut hverandre. Elevrådet, Trivselslederne og egne «MOT»-elever har jobbet mye med akkurat dette, både i friminuttene og før og etter skoletid.

Avdelingsleder Sigrid Standahl har jobbet ved Spongdal skole i 22 år. Hun ønsker også å berømme måten FAU har engasjert seg i saken på.

-De har vært helt fantastiske. Ledelsen og de ansatte har fra første stund blitt møtt med forståelse og støtte. Det at skole og foresatte kan snakke sammen og ikke minst trekke i lag, er utrolig viktig. Sammen med engasjerte foresatte, nærmiljø og samarbeidspartnere har vi nå klart å snu utviklingen, forteller Standahl.

Men til tross for at det har roet seg en del siden nyttår så passer Aune på å ikke skjønnmale situasjonen.

-Selv om utviklingen går i riktig retning så er vi allikevel realister. Det er fortsatt et stykke og gå og det vil sikkert komme nye episoder. Det som imidlertid skiller situasjonen fra slik det var i høst, er at vi når har en sterkere og bredere oppmerksomhet og engasjement rundt utfordringene. Ikke bare hos ansatte, elever og foresatte, men også hos folk på bygda generelt.

Dette ønsker politiet å si til deg som gjør hærverk – og til deg som er foresatt

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ