Slik vil ungdommen gjøre Byneset til et bedre sted å bo

Lokal jobbformidling, bærekraftsfestival og aktivitetspark. Idérike elever ved 8. trinn på Spongdal skole imponerte tilhørerne under forrige ukes "Innovasjonscamp".

- Annonse -

«Innovasjonscamp» er et undervisningsopplegg i regi av den ideelle og landsomfattende organisasjonen «Ungt Entreprenørskap» hvor fokus ligger på å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.

Lokalt har organisasjonen denne våren samarbeidet med Trondheim kommune som også har kommet opp med årets tema – bærekraftige lokalsamfunn og trygge barnefelleskap.

-Kommunen jobber for tiden med å få på plass en ny samfunnsplan hvor FNs bærekraftsmål står sentralt. Derfor har vi ønsket å stille ungdommen spørsmålet om hva som kan gjøres for å skape bærekraftige lokalsamfunn der man selv bor, forteller rådgiver i Kommunedirektørens stab, Kristin Solhaug Næss.

Så langt har 14 av kommunens 18 ungdomsskoler meldt seg på årets innovasjonscamp.

Forrige fredag var det elever ved 8. trinn på Spongdal skole som skulle presentere hva man var kommet frem til etter en uke med sosialt entreprenørskap på timeplanen.

Rådgiver Sir Korsnes i Ungt Entreprenørskap ( i midten) var imponert over elevene ved Spongdal skole. Her i samtale med Rådgiver i Kommunedirektørens stab Kristin Solhaug Næss (t.v.) og May-Iren Skamfer Evenmo ved Fagenhet for oppvekst og utdanning.

En av de som lot seg imponere var May-Iren Skamfer Evenmo ved Fagenhet for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune.

-Noe av det første som slo meg var realismen i prosjektene som ble presentert. Det var tydelig at dette var noe elevene hadde jobbet grundig med. Det skal bli spennende å følge dette videre fremover, forteller Skamfer-Evenmo som i mange år har vært sentral i kommunens strategiplan – «SteinSaksPapir».

Også rådgiver i Ungt Entreprenørskap Trøndelag, Siri Korsnes var full av lovord. Ikke minst når det gjaldt måten elevene hadde jobbet på.

-Elevene gikk tidlig inn og tok ansvar, og fikk dermed raskt et «eierskap» til det man jobbet med. Man var også flink til å finne gode samarbeidsformer og til å fordele arbeidsoppgaver seg imellom, forteller Korsnes som tidligere har jobbet som lærer ved nettopp Spongdal skole.

Fellesskap

Ett av prosjektene mange av elevene ved Spongdal ønsket å jobbe med var muligheten for en egen aktivitetspark Spongdal.

Representanter fra både kommune, skole og nærmiljø lot seg imponere over elevene ved Spongdal skole. F.v.: Kristin Solhaug Næss (Trondheim kommune), Vibecke Norum Aune (rektor) Gunn Mari Buhaug Nøstvik (lærer), May-Iren Skamfer Evenmo (Trondheim kommune), Silje Korsnes (Ungt Entreprenørskap), Ola Rønning (Ungt Entreprenørskap) Torun Vaagland Stav (lærer),Therese Utne Grandetrø (Ungdomslaget De Unges Håp), Ole Gunner Kjørstad (lærer), Vegard Frøseth Fenes (lokalpolitiker) og Harald Undheim (lærerstudent)

-Det er i dag dessverre veldig få møteplasser for barn og unge på Byneset. Derfor har vi sett på hva som kan gjøres i forbindelse med at det skal bygges ut på tomta til gamleskolen, forteller Ola Kleven (13) som for tiden er med i Ungdommens bystyre.

I arbeidet har elevene hentet inspirasjon fra flere ulike konsepter og parker, blant annet Dalen aktivitetspark på Kolstad som ble åpnet høsten 2020.

-Vi har sett for oss en aktivitetspark som er delt inn i flere delanlegg med for eksempel skatepark, basketbane, sandkasse og treningsapparater. Tanken er at parken også skal ha flere sitteplasser og griller, forteller Ingeborg Brustad Moe (13).

Ola og Ingeborg forteller at man i begynnelsen av prosjektet gjennomførte to  spørreundersøkelser for å ha et grunnlag for det videre arbeidet.

-Vi gjorde en spørreundersøkelse blant elever på skolen og blant folk på Byneset om hva de mente om en eventuell aktivitetspark på Spongdal. Så og si alle svarte at dette var noe man ønsket seg.

En av elevgruppene har jobbet med å få i stand det man kan kalle en superlokal «arbeidsformidling» av sommerjobber på Byneset og Leinstrand. F.v.: Helena Mari Skånø Eide (13), Isabell Aurora K. Røstad (13) og Emilie Olise Solemsli (13).

Et annet prosjekt det ble jobbet med var å få til en portal hvor ungdom kan skaffe seg sommerjobber på Byneset.

-Vi ringte rundt til mange bondegårder for å høre om de trengte hjelp til noe i sommer og om de kunne tenke seg å ansette lokal ungdom. Responsen var utrolig bra. Alle som hadde noe arbeid å tilby svarte ja, forteller Helena Mari Skånø Eide (13), Isabell Aurora K. Røstad (13) og Emilie Olise Solemsli (13)

Et annet prosjekt som skapte stor entusiasme blant elevene var prosjekteringen av en egen «bærekraftsfestival» på Byneset.

Lærerikt

Bjørn Olav Berg har gjennom menigheten og ungdomsklubben «Fusion» jobbet tett på ungdommen på Byneset og Leinstrand i en årrekke.

Han synes årets innovasjonscamp har vært en flott måte å få elevene mer engasjert i eget nærmiljø på.

Faglærer Ole Gunnar Kjørstad (bildet) ved Spongdal skole har bare positive ting å si om innovasjonscampene.

-Det finnes utrolig mye kreativitet og positiv energi blant ungdommen på Byneset og Leinstrand. Det handler bare om å gi de ansvar og følelsen av å faktisk bli hørt. Vi i menigheten stiller mer enn gjerne opp om det er noe ungdommen føler de kan bruke oss til.

Også faglærer Ole Gunner Kjørstad ønsker seg flere innovasjonscamper.

-Tilbakemeldingene fra elevene har vært at dette har vært en lærerik og morsom måte å jobbe med sosialt entreprenørskap på. Det at elevene har fått styre mesteparten selv har gjort at mange har vokst mye på dette, både faglig og personlig.

NB! Ønsker du å se hvilke idéer ungdom i Trondheim har når det gjelder eget nærmiljø så kan du klikke deg inn på Trondheim kommunes egen «Borgerkraft»-side.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -

PÅ FORSIDEN:

- Annonse -

LES OGSÅ